Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Ge din dröm en chans

Vilka framtidsdrömmar har du?

För våra drömmar skiljer sig åt. Det kan vara sådana som ligger närmare i tid och längre bort, drömmar om jobb, resor, familj, kärlek. Alla har vi någon typ av drömmar, tror jag.

Och förhoppningsvis kan skolan bidra till dina drömmar.

För som elev tillbringar du en stor del av av din tid bland lektioner, kompisar, raster, lärare.  Ibland kan skolan vara brutal för den som måste vakna upp, andra gånger är skolan uppmuntrande och positiv.

Jag tror det handlar otroligt mycket om vem du möter i klassrummet. Om det finns någon eller några som tror på dig och dina drömmar.

För många år sedan, för femton år sedan kanske, stod jag i ett klassrum med över femtio elever. Jag ställde en enkel fråga, tyckte jag.

  • Vad drömmer du om att bli om tio, femton år?

Det blev alldeles tyst, så tyst som om du kunde hört en knappnål falla.

Till slut var det sju stycken elever som vågade tala om sina drömmar. En del kanske var rädda att prata inför en stor grupp. Men efteråt pratade jag och Erik, som jag arbetade med, med många av ungdomarna och då fick vi samma svar.

De hade inga framtidsdrömmar. Av olika skäl. Skäl som begränsade deras förhoppningar, begränsade deras fantasier och då var det ändå elever som var normalbegåvade och framåt.

Frågan var alltså inte så enkel som den verkar.

Varför?

Jag kan gå till mig själv. Jag fick ibland höra att jag inte kunde tro att jag skulle kunna leva på mitt skrivande. Att det inte skulle ge mig ett yrke. Att jag var lite dagdrömmande. Det var jag också och är det än idag.

Dagdrömmen är ett hopp i vardagen, framtidsdrömmen är morgondagen.

Mina föräldrar uppmuntrande, och stödde allt det jag ville göra. De gav mig uppmuntran och kärlek och jag behövde aldrig känna att jag gjorde fel.

Men de sade också att jag måste ha en reservplan.

En exitskylt om mina drömmar inte går att uppfylla.

Men hur ska jag då våga ge de där 100 procenten för att nå dit jag vill?

Det handlar om att skapa en tro på att det jag gör är möjligt. Jag har i rubriken till det här temat till IDASIDAN valt några citat. Ett av dem är av Anais Nin, författare.

Drömmar är nödvändiga för att leva. 

Det citatet har jag med mig var jag än är.

Jag tror nämligen att drömmar verkligen är nödvändiga för att kunna leva. Lika viktiga som mat, sömn, kärlek. Det bästa exemplet är att titta på motsatsen, människor som gett upp sina drömmar. Flyktingbarn som ska skickas tillbaka till krig eller svält och hamnar i apati. De berövas sina drömmar om ett bättre liv och allting blir plötsligt meningslöst.

Drömmens motsats blir meningslösheten.

Men drömmar är också som att ha en talang.

Du måste jobba för att nå din dröm. Jäkligt hårt och när det blir tufft, fortsätta tro på din dröm och jobba ännu mer. En talang blir nämligen ingenting annat än en talang, om man inte är beredd att ge det där lilla extra.

Så är det även med drömmen. Så du som läser, tro på det du vill och ge 100 procent. Ge din dröm en chans, och ge dig själv chansen att förverkliga den.

För drömmar är faktiskt nödvändiga för att leva.

One comment on “Ge din dröm en chans

  1. Pingback: Börja om på samma ställe | Linzfuh

Kommentera

