Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Run Forrest Run

Jag kommer ihåg filmen Forrest Gump, där Forrest har köpt aktier i något fruktbolag. De hade ett äpple som logga.

Apple.

http://www.dn.se/ekonomi/steve-jobs-avgar-som-vd-for-apple

http://www.dn.se/ekonomi/jobs-hyllningar-strommar-ut

http://www.svd.se/naringsliv/steve-jobs-lamnar-vd-posten-i-apple_6413496.svd

http://www.svd.se/naringsliv/steve-jobs-lamnar-vd-posten-i-apple_6413496.svd

Steve Jobs sjukdom tär antagligen på honom och han avgår.

Hyllningarna låter inte vänta på sig, till och med av konkurrenter.

Jag själv blev Mac-användare för cirka tre år sedan. Jag hade jämt fått en avskräckande propaganda från PC-entusiaster och utan att egentligen kolla, lät jag det påverka mig. Men eftersom jag arbetar med media och tunga filer, och film var det någon som sade, du borde ha Mac.

Jag provade och blev fast.

Sedan har Mac sina fördelar och PC sina.

Varför blev jag fast?

Därför att det är så enkelt att arbeta med Mac och deras programvaror. Svårare är det inte. Det var ju det som avskräckt mig från första början, allt prat om att det var krångligt. Men så var det inte.

Men det jag fascineras av,  är det Jobs skapat i marknadsföringen. Han har skapat ett MÄRKE som lockar. Som ett saftigt äpple. Det är jäkligt imponerande och jag förstår att han är mer än en vanlig datatekniker – han är en lysande strateg och marknadsförare. Att skapa produkter kan många göra – det är kunna sälja in sin vara som faktiskt är konsten. Och där spelar allt från design, innehåll till att användaren faktiskt känner att den får valuta för sina pengar – det är en investering – stor roll.

Jobs arbete uppfyller allt det här.

I dagens informationssamhälle, är vi på ett vis alltid uppkopplade. Omedvetet eller medvetet. Jag som människa måste skapa strategier runt mitt användande. Det använder Steve Jobs och kliver in i vår värld – där musik, film, skrivande och de sociala nätverken integreras i varandra. Vårt behov av kontakt blir från programvara till burk en viktig bit. Jag har vid tillfällen kallat det socialporr – eftersom det är ett behov ( och det skapas ett behov ) men också kan var lika tråkigt som porr – det är ändå inte riktigt samma sak som att möta en annan människa, öga mot öga.

Så det är inte längre en fråga om du blir involverad, det är hur mycket eller lite.

Till och med mina egna föräldrar – 75 år unga – deltar i det. Vare sig de vill eller inte och därför måste vi också själva göra valet – hur mycket blir det här en del av mitt vardagsliv. Eftersom mitt yrke och privatliv är skrivande och media integreras det starkt i mitt liv. Men jag kan också göra valet att ibland titta bort och det tror jag också är nödvändigt.

Men livet har alltid varit en uppkoppling gentemot andra människor, och i allt större utsträckning när de stora samhällena började växa fram. Vi agerar med andra människor, oavsett om vi vill eller inte vill.

Och vi kan faktiskt också välja bort en stor del, om vi vill det också.

Kanske blir det som Forrest Gump i det fallet.

” Run Forrest, Run! ”

Tekniken är enbart en del av den utvecklingen som gör oss till människor.

Äpple eller inte Äpple på skärmen. Med eller utan Steve Jobs.

http://www.expressen.se/ekonomi/1.2539031/steve-jobs-sager-upp-sig-som-vd-for-apple

Kommentera

Information

This entry was posted on augusti 25, 2011 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , , , , , .
