Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Vi sitter i båten och gungar

Jag kommer ihåg att för kanske tio år sedan såg jag en film om klimatförändringar.

Den handlade om extremväder.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2534409/darfor-svalter-afrikas-horn

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/urbanisering-bakom-oversvamningar_6400849.svd

Hur det skulle bli översvämningar, torka, starkare orkaner och stormar – och mycket på grund av vår oförmåga att ta hand om vår egen planet.

Idag har jag i flera olika artiklar, läst någonting om klimat och väder. Om de förändringar som sker och ändå känns det lite som vi sitter i båten och gungar och funderar.

Varför?

http://www.dn.se/nyheter/vader/ingen-vill-bo-i-goteborg-om-hundra-ar

http://www.dn.se/ekonomi/vaderskador-kan-sla-rekord-i-usa

Beror det på ovilja eller oförmåga?

Kanske är det bägge de sakerna som påverkar våra beslut. Vi har också en befolkningsökning som kräver allt mer resurser och det som förr nämndes som den tredje världen, vill också ha en del av välståndet som väst roffat åt sig.

Vi har växande ekonomier i Kina och Indien som har miljardbefolkningar.

Jag tänkte häromkvällen när jag såg en film som tog en panoramabild över en stad, alla ljus och bilar som rörde sig på kvällen/natten. Är vi ens medvetna om hur mycket vi gör av med? Och var resurserna egentligen kommer ifrån.

Jag är långt ifrån en ekonörd men jag oroar mig och läser och förstår – vi kan faktiskt inte leva över våra resurser. Det är lite som finanskrisen just nu – alla nollor i ekonomin är egentligen luft men stater och banker fortsätter ha en tro på att syret i nollorna ska räcka till men uppenbarligen blir det svårt.

Så är det med vår egen miljö och klimat – men där är skillnaden att det tar många år att reparera skadorna. Jag tror det är möjligt, det är möjligt att vända trenden men det måste ske snart och det måste ske med stor vilja från företagen, banker och stater.

Visst kan du och jag som individer dra vårt strå till stacken men det är ändå där pengarna finns, det måste ske en förändring.

Vi har redan börjat se de bilder som jag kanske ryckte på axlarna åt för tio femton år sedan. Och mycket mer kommer att ske verkar det som.

Jag reagerar på bilder av torka, översvämningar och tornados.

Jag ler lite åt en artikel att aliens kanske tycker vi förstör vår egen planet och kommer ingripa. Det enkla sanningen är att det är vi själva som måste ingripa – annars kommer mina barnbarn och de generationer som kommer efter leva i en värld som konsumerar upp sig själv och det leder till andra livsvillkor än dagens.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/et-kan-utrota-manskligheten-i-forebyggande-syfte_6401703.svd

Vad vet inte jag och inte du heller. Det går snabbt, mycket snabbare än i en bok jag läste som heter Sex grader – som handlar just om vad som kan hända vid klimatförändringar.

För vi kan spekulera om vilken värld våra barnbarn och andra generationer kommer leva i men det kommer antagligen inte påminna om det vi har idag.

För det är som jag brukar säga – den ” moderna ” människan kan inte se mer än de tre generationer vi lever och därför har vi svårt att förstå mer än det som vi har framför våra egna ögon, trots att det är vår fantasi som gett oss det försprång vi har mot andra arter på den här planeten.

Därför sitter vi fortfarande och gungar i båten – även om vågorna och vinden tilltar.

2 comments on “Vi sitter i båten och gungar

  1. zoega59
    augusti 20, 2011

    Så kan ni lugnt sitta kvar i båten och gunga tills något UFO kommer och drar ur proppen

  2. elina
    augusti 20, 2011

    Tre generationer? Politiker ser bara till nästa val där har vi det stora problemet.

Kommentera

