Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Små droppar varje dag, året om

 

 

 

Ibland kan jag känna att media följer sitt schema – som nu med Svd.

Det kommer artiklar om mobbning.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mobbad-elev-far-skulden_6390971.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hennes-satt-gor-att-hon-blir-slagen_6391009.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/de-mobbade-tvingas-flytta_6393603.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lararna-gav-inget-stod_6393605.svd

Missförstå mig rätt, mobbning är oerhört viktigt att prata om och är en del av den skolvardag vi inte vill ha.

Men, det förekommer inte bara mobbning i början av ett läsår.

Det är någonting som faktiskt finns året om och som bör diskuteras mer än för att sälja artiklar. Tidningar har sina ” scheman ” och nu är det skolstart och då ska vi fokusera på mobbning. Jag har tittat på det här senaste fyra åren och det är samma sak varje år. Det här är ett säljbart ämne och då kör vi det. Skolan blir också då ett problemområde och fokus blir på det negativa.

Mobbning är mycket mer än just det och det kan faktiskt göra mig lite förbannad.

Jag tror att alla människor någon gång under sin livstid blir kränkt, känner sig kränkt eller blir utsatt för ännu värre saker. Det förekommer från dagis till pensionärshemmet. Titta på äldrevården och de kränkningar som finns där – förhoppningsvis är det undantag.

Ingen ska någonsin behöva känna sig kränkt.

Men ändå pågår det.

Nätet är ett forum, om du sticker upp hakan för långt, kan du bli kränkt eller hotad. Titta på blondinbella, där någon ville stycka henne. Hon sticker ut hakan och vågar, och då ska någon trycka ner eller göra ännu värre.

När jag arbetade på en skola för många, många år sedan var det en personal som blev inlåst på toaletten av en arbetskamrat, som såg till att hon inte kom ut från toaletten med en kil. Hon fick panik, självklart. Det är som artikeln som beskriver att otrevliga kollegor tar livet av dig.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/otrevliga-arbetskamrater-kan-bli-din-dod

En god arbetsmiljö kräver ett ständigt återtagande av det goda – att lyfta bra händelser, personer och skapa en miljö där jantelagen inte får fäste.

Mobbning är någonting som förekommer mer än i en skolstart och i olika sammanhang. Ibland kanske jag blir lite cynisk när det gäller tidningar och media, eftersom jag själv lär mig alltmer och förstår hur tänket är. Klart det vill lyfta problematiken men samtidigt kan man göra det på olika vis.

Om Svenska dagbladet verkligen vill göra någonting, är det att ha någonting året runt. Det kan påverka mer. Små saker som lyfter det som sker men lika mycket, vad finns det för någonting man kan göra.

Visa goda exempel i media, för de finns. Here 4 U i Västerås är ett. Titta på IDA, med beteendevetare och socionomer som arbetar i skolan. Jag är övertygad om att det finns ännu fler ex över hela Sverige. Visa upp dem!!

Men i slutändan är det skolan – lärare, personal, vuxna och barn – som tillsammans skapar en bra skolmiljö. Visst kan man lyfta problem – det ska man göra och åtgärda och det ska finnas FUNGERANDE åtgärder på skolor – men det är lika viktigt att lära sig att uppskatta varandra som människor. Att se varandras goda sidor och tala om det – fan va du är bra, va roligt att det gick bra för dig, du är fantastisk.

Det får en enorm effekt om du gör det. Pröva redan idag, får du se.

För det är väl i Bibeln det står, den som är utan skuld kan kasta den första stenen.

Jag tänker ibland på Emerich tes, att medmänsklig kärlek är det viktigaste vi kan ge. Jag kan inte annat än att hålla med. Året om, varje dag kan vi försöka – vi är alla små droppar som kan bidra med någonting som gör att det blir bättre.

 

 

2 comments on “Små droppar varje dag, året om

  1. Björn Hultman
    augusti 17, 2011

    Självklart ska vi debattera och agera mot mobbningen även i mitten av ett läsår. Men vi får komma ihåg att i början av ett läsår kommer det bli nya utsatta elever som börjar sin första dag i skolans miljö i 7 års ålder. Jag debatterar och föreläser om ämnet ÅRET OM, men märker tydligt att en del skolor vill ha föreläsningar inför de nya eleverna och jag ser inget fel med det, snarare tvärtom, man har ett helt läsår att börja förebygga mobbningen. Jag har haft skolor som velat ha en föreläsning sista veckan innan jullovet och även skolor som velat ha de sista veckorna inför sommarlovet.

    Det är och förblir vuxnas ansvar med detta och hur ska ett barn veta hur man ska bete sig om tom vuxna beter sig som skit?

    Du glömde skolverkets rapport i februari, den uppmärksammades stort och var inte alls i början av ett läsår.

    • tioockendroppe
      augusti 17, 2011

      Jag håller med i det du säger men jag ser frågan så viktig att det är någonting som man medvetet från mediahåll mer konsekvent och med goda ex. kan visa upp. Ibland känns det som om vi enbart får se det som inte görs, och istället borde man också lyfta fram de goda ex. som faktiskt finns.
      Det är du säkert medveten om.
      Men eftersom jag själv arbetar med media, tycker jag att ” Stormedia ” ibland tenderar att se det här som en del av sin agenda vid en viss tid varje år och sedan är det lyft – medan man egentligen borde kunna lyfta det goda ex. och göra det kontinuerligt. Jag vet att det är en utopi, men det är en önskan för frågan är för viktig att glömmas, förutom när vissa stora saker uppmärksammas.

Kommentera

