Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Gnistan av passion som blir en skogsbrand

IDA är nominerat till Götapriset, det största kommunala priset i Sverige.

Det visar vilken kraft det finns inom IDA och alla som jobbar där.
När folk frågar vad jag jobbar med, brukar jag svara att jag har världens bästa jobb. Det är sant. Hur många får ha sin hobby som yrke? I mitt fall media och skrivande. Att se glöden hos vuxna och ungdomar när de träffar rätt och känner att de lyckas, är det bästa.

Men det är inte bara det. Det är kraften som sitter hos alla de som arbetar inom IDA. Den är på sitt vis lite magisk. Det är en arbetsgrupp med människor som hela tiden vill framåt, som vill utveckla och utvecklas. För i en utveckling fyller du på dig själv som person och blir starkare.

Vi kallas Idavägledare.

För mig innehåller det två ord – vägledare och ledare.

Vägleder gör vi genom våra kompetenser, erfarenhet, kraft, passion, vilja. I den samlade kunskapsbank som vi besitter blir det som en hel flod som strömmar fram och ibland svämmar vi över, och bildar nya fåror. Vi skapar engagemang.

Det är som en elev, Rahma, skrev i uppsatsen vi skickade in till Götapriset:

IDA kom som min räddande ängel och jag gick på extra hjälp varje dag. Jag kämpade så mycket jag kunde och varje gång jag var på gränsen till att ge upp var den underbara personalen där och peppade mig.

Alla behöver motivation, den lilla gnistan av passion och som brinner som en skogsbrand.

 

Men vi är också ledare, och det är en viktig bit. Vi kliver in med en tanke på enheter och därför är det viktigt att förstå att vi är ledare, positiva starka ledare. Vi ska lyfta fram det som personal, barn, ledarskapet på skolorna gör bra men vi ska även våga ta nya vägar och ifrågasätta om det behövs.

IDA har under åren gått från projekt till en enhet. Resultat visar vägen för det. Men man får heller inte slå sig för bröstet och vara nöjd. För runt hörnet finns alltid nya utmaningar. Du är aldrig bättre än det senaste. IDA kommer fortsätta utvecklas, med nya människor och medarbetare som kliver in. Nya kompetenser, nya viljor.

Och det ser jag fram emot. Då kan vi skapar motivation, se till att gnistor tänds och skapa mänskliga skogsbränder.

Kommentera

