Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Den fredsskadade nationaldagen

Nationaldagen!!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-gillar-vi-sverige

http://www.expressen.se/nyheter/1.2460736/victoria-holl-tal-pa-slottet

http://www.expressen.se/nyheter/1.2460921/victoria-motte-nya-svenskar-i-stockholms-stadshus

Det låter väldigt traditionsrikt, fantastiskt. Det är vackert väder. Borde locka till lite yra. Borde. Jag var i väg en sväng med bilen. Såg EN bil som hade flaggan utanför fönstret. Fick frågan, var går gränsen för rasism – för säger man att man svensk, är man ju rasist, frågade hon som åkte med mig. Lite på skoj, lade hon till. Men du vet vad jag menar, sade hon.

Ja, det gör jag. Ord som integration, assimilering, multikultur, inkludering kom till mitt huvud ett kort ögonblick – ord som skapar motsättningar i tankesätt om det som är svenskt.  Men det försvann lika snabbt, eftersom vädret var strålande.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13131517.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13131850.ab

http://www.dn.se/ekonomi/sverige–nordens-storsta-natsnackis

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kungligheternas-nationaldagsfirande_6221971.svd

Kanske är det jag som missar yran, eftersom jag tränat, skrivit och jobbat på tomten. Det kan vara mitt eget fel, att jag inte är ute någonstans och firar. Vi firar för att Gustav Wasa valdes som kung och 1809 års regeringsform tillkom den 6 juni. Läste på Wikipedia att det tydligen ska vara tradition att äta smörgåstårta på nationaldagen numer.

Ja, det kanske är svenskt. Gott är det i alla fall.

Men varför är vi inte så nationalyriga av oss? Det är bara titta på tidningars nätupplagor – inte toppar nationaldagen headlines direkt. Jag tror inte på förklaringen att vi är rädda på att vara rasister, inte heller att vi är lata eller ointresserade. När det är idrott så är vi grymt nationalistiska. När det behövs är vi inte lata – ja, nåja. En del i alla fall…

Nej, jag tror vi är fredsskadade. Det var ett ord jag hörde för många år sedan och har tagit till mig, kanske för att jag tycker det stämmer.

Nationalism och en vikänsla bygger på att vi har ett dem att hata eller slåss mot – någon som vi måste vinna mot. Det skapar en grupptillhörighet som säger, är du inte med oss är du emot oss. Se USA och retoriken som används av många.

Därför är det närmaste vi kommer ett krig, när vi försöker slå Finland i hockey… det här året gick det inte så bra.

Men vi har inte haft krig på snart tvåhundra år – åtminstone så att vi har varit tvungna att mobilisera och gå ut i regelrätt fälttåg. ( Jag räknar inte Afghanistan/Libyen/Cypern/Kongo etc. där vi deltagit i insatser ). Och det är där det gör en skillnad – för det skapar ett större vi mot dem – en fiende som inte ska kliva över vår gräns. Vissa försöker skapa ett vi mot dom förhållande inom Sveriges gränser numer istället.

Därför är jag ganska glad att jag är väldigt fredsskadad. Det gör att jag faktiskt kan hålla på med tomten, träna lite styrketräning och skriva. Jag behöver inte några dem för att visa att vi är så jävla bra, även om Sverige är jäkligt bra. Och det tror jag väldigt många tycker utan att för den skull behöva stå med en flagga eller tjoa omkring. Vi är ett ganska öppet, demokratiskt land och vi har en relativt snäll stat, bra företagande och ett många gånger tillåtande klimat.

Så, Nationalyra i all ära men det räcker att se kungen stå på Skansen och skaka hand på teve ikväll. Jag vill nog fortsätta vara fredsskadad ett bra tag till.

Kommentera

