Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Den goda vännen

Är det någon som kommer ihåg hur det lät när vi skulle rösta för eller emot att gå med i den monetära unionen? Hos vissa fanns riktiga brösttoner, att den svenska ekonomin inte skulle klara sig och hos några fanns visioner att det skulle bli som för Grekland.

http://www.svd.se/naringsliv/greklands-nya-kreditbetyg-caa1_6216389.svd

http://www.svd.se/naringsliv/konkurs-hotar-grekiska-staten_6209067.svd

http://www.svd.se/naringsliv/ny-storstrejk-utlyst-i-grekland_6216147.svd

Svaret?

Ja, idag har Sverige en stark ekonomi och som lekman kan jag se kopplingen till att vi står utanför. Det förs inte heller en större diskussion bland politiker att vi borde vara med. Det är också ett tecken på valet i sig var självklart.

Men Grekland då?

Jag läste någonstans att de fortfarande inte ändrat i sitt pensionssystem t.ex. För Grekland är EU en kassako. Jag mötte en grek för många år sedan som verkligen utnyttjade det bidragssystem som EU har. Han tog ut dubbla avgifter och befann sig på två platser samtidigt ( även om han bara vara på en, självklart )

” Det är ingen som kollar det, förstår du. Att ni svenskar inte gör det, förstår jag inte. ”

Hans uppfattning var att staten var till för att luras. Staten var till för honom, han var inte till för staten och ändå var han anställd av staten. Och EU var så rikt, de rika länderna var så rika, att de skulle bidra till hans välstånd. Stolt berättade han om husen han byggt, till sig och sin barn.

Och när jag läser om det protester som sker i Grekland, finns hans röst hos mig.

För jag tror inte han är ensam om den tanken och det sättet att tänka om staten.

Vad är lösningen?

Vet inte men som jag ser det är det att ställa Grekland utanför några år, utan bidrag och lån, och på så vis se till att sanera sin ekonomi. Visst, levnadsstandard minskar men arbetsviljan ökar. Du kan inte vara pensionär vid 55. Just nu tror jag Greklands ekonomi baseras på ett enormt bidragssystem och som måste fyllas på.

Det är inte så svårt med ekonomi, eftersom plus måste vara större än minus. Så är det för oss alla. Sedan finns det människor som lånar och lånar men till slut blir det som vilket lands ekonomi som helst, skulden äter upp inkomsten och då är det svårt att vända. För då har du vant munnen vid en viss matsäck.

Och det är det som händer för Grekland.

För mig är det monetära arbetet inom EU, det som är svårast och samtidigt lättast. För ekonomi är som jag sade en fråga om plus och minus. I längden fungerar det inte att vissa länder täcker upp för svagare länder – det är som om jag skulle låna pengar till vänner som inte klarar sig så bra. De skulle bli beroende av de pengarna och till slut blir det en vana – och det dåliga samvetet försvinner. Du behöver inte själv bidra, för du vet att det löser sig.

Så är det lite med EU och Grekland är ett typiskt ex. på just det. Nu är den goda vännen förbannad, för den tycker att kompisarna inte ställer upp. Men i längden måste faktiskt den goda vännen skaffa sig eget arbete, om den ska klara av att stå på egna ben.

Kommentera

Information

This entry was posted on juni 3, 2011 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , .
