Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Han är som den berömda ankan

Att spekulera i vad som KANSKE finns eller INTE finns, verkar vara medias största huvudvärk just nu. Jag tänker på vår kära kung. Jag tänker på alla andra personer de gjort och gör likadant med.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hela-intervjun-med-kungen

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kungen-det-finns-inga-bilder

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kungens-uttalanden-uppror-forfattare_6208751.svd

Jag har svårt att förstå den upprördhet, det drev som går mot honom. Att hans vandel skulle vara högre en Kalles eller Muhammeds och att han skulle behöva vara en utomjording för att klara sitt ledarskap, har jag svårt att förstå.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2454619/fortroendet-for-kungen-okar-efter-intervjun

http://www.dn.se/ledare/signerat/kungen-tredubblade-insatser

Det man glömmer bort är att han nog är den mest bevakade människan alla kategorier i Sverige. OM han skulle haft med någon slags undre värld att göra, skulle antagligen SÄPO med största sannolikhet vetat om det och det skulle varit en fråga för regeringen för länge sedan.

Det skrivs det INGENTING om. Antagligen för att det här är en pistol utan rök.

Det är ibland som om han skulle kunnat gå och komma som han vill, vilket är ganska långt från sanningen. Tänk er tanken, Kungen skadad i möte med gangsters från undre världen och SÄPO var inte där.

Nej, det förstår nog de flesta att det inte skulle vara möjligt – förutom viss media.

Sedan kan han faktiskt inte ta ansvar för vad människor i hans närhet gör. Det är som om du och jag i alla våra vänskapsförhållanden skulle veta exakt vad var och en av våra vänner gör året om, dygnet runt. Det är en befängd tanke.

Sen vänder jag mig även mot bilden att han skulle vara det perfekta, dygdemönstriga exemplet och absolut inte göra någonting som är utanför ramarna. Handen på hjärtat, då hade det istället varit så att det spekulerats i hur tråkig han är, som sitter med sin frimärkssamling och inte är social. Skulle han då kunna vara kung och representera Sverige? Vi lever ju trots allt i den värld där globalisering och sociala medier tar över allt mer.

Det finns en ständig jakt i media på att bygga upp och riva ner. Ikonen Stenmark har till och med råkat ut för det, när han träffade Ann Uvhagen. Hur kunde han välja en sådan kvinna, minsann.

Och kungen är ganska tacksam, för han är lite som den där berömda ankan. Varje millimeter han rör sig bevakas, och gör han ETT misstag ( kära örebroare  eller krockar i en rondell), så är det i media big time. Jag skulle nästan välkomna lite partybilder, för att se om det som skrivs verkligen är sant. För då är han mänsklig, full av liv och faktiskt någon som vågar kliva utanför ramen och delvis vara sig själv. Om det så han ibland vill vara och leva. Själv föredrar jag datorn och blogga….men jag är ju inte kung heller.

One comment on “Han är som den berömda ankan

  1. Göran
    maj 31, 2011

    Jag har mer förtroende för Kungen än vad jag har för många av ledamöterna i riksdagen. Där sitter många rötägg som dessutom har mer ”makt” än Kungen.

Kommentera

