Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Det är jaktsäsong året om

Det är jaktsäsong året om.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farre-an-halften-vill-behalla-kungen_6202929.svd

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fel-fokus-i-kritiken-mot-kungen_6203023.svd

Jag funderar på det senaste ex. i Ola Lindholm och nu Kungen. Det går att räkna upp andra ex, under de senaste åren men jag nöjer mig där. Människor som haft ” journalister ” som skrikit i brevinkast, som ringer, som jagar med bil.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/han-ska-inte-avga-pa-grund-av-skvaller

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-vill-att-kungen-ska-abdikera

http://www.expressen.se/nyheter/1.2451880/victoria-talar-ut-om-skandalerna

För mig kliver pressen alltmer utanför sina ramar och hänger ut människor – människor som begår misstag, inte brott. Det fanns förr en acceptans att grova brottslingar kan namnges men nu handlar det om ” kända ” människor som i sitt vardagsliv begår misstag. Det är jaktsäsong året om.

Och för mig är det lite skrämmande. Kanske säger det lite om vårt samhälle.

Det handlar om att tjäna pengar på andra människors olycka eller misstag.

För nästa steg är faktiskt inte lika kända människor, som begår misstag – för att det ligger i allmänintresset. Jag har läst Expressens ” förklaringar ” som för mig är bortförklaringar till att sälja ex. och tjäna pengar och få uppmärksamhet. Jag funderade på hur tidningarna har förändrats sen jag var liten och till nu.

Min minnesbild är att det var händelser mer än personer som var i fokus. Det var vad som hände som faktiskt rapporterades. Nu är det anonyma ” källor ”, påhittat och spekulationer – enligt den och den – som är det bärande. Det känns som om journalistiken tappar sin själ lite – istället för att beskriva hjältar, bragder, händelser – vill journalistiken bryta och smutsa ner människor.

Kungen är en festprisse, han lever ett liv som är fullpackat med engagemang. Han kan gå på nattklubb, han representerar Sverige. Ja, och? Motsatsbilder som visar att han är mänsklig. Han är ingen elak människa, vad jag kan se. Han kan var lite glömsk, kära Örebroare. Vem är inte det? Han är plikttrogen men han behöver slappna av. Tar inte du och jag en öl ibland eller går på fest? Vem behöver inte det? Eftersom hans kontaktnät är stort, det klart att han träffar på människor som kanske har en mindre ren bakgrund.

Ola Lindholm begår misstag, som anses ringa i lagens mening. Men han hängs ut som om han vore en massmördare. Expressen och andra medier skickar ut ” sanningar ” och skapar kampanj.

Det är jaktsäsong året om.

Vem är den nästa att drabbas?

Och sedan ska vi tycka till, lite som Robinsson, Idol och Big Brother. Vem ska vi rösta ut?

För det är inte bara personen själv som drabbas – det finns anhöriga, som också smutsas ner. För mig blir det här lite som ett större fikarum, där skvaller är tillåtet och man gärna får göra illa andra människor. För många år sedan sade en kollega till mig, när vi satt i fikarummet och jag ifrågasatte rätten att snacka skit om människor som inte var där.

” I fikarummet får jag snacka hur mycket skit jag vill. Det finns ingen som kan stoppa mig, det är min rättighet. ”
För mig gör Expressen och andra medier just samma sak och förstår inte hur mycket skada de gör. För gränsen flyttas och snart kan det vara vem som helst som sätts i fokus. Bara för att den är trebarnsmor, bara för att den arbetar som rektor, bara för att den chef för företaget XX. Då blir det jaktsäsong på fler villebråd.

Kommentera

