Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

BOT – Back on Track

Jag läser debatt om skolk. Om att det ska tas in i terminsbetyg. Jag läser kloka kommentarer från olika håll – lärare, skolledare, facket. Och jag läser Björklunds uttalanden och kan förstå en del av hans resonemang med. Att skolan är en arbetsplats och man kan inte skolka från jobbet.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/skolan-blir-bara-battre-och-battre

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lararforbundet-skolk-i-betygen-ar-fel-fokus_6156637.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/skolk-skrivs-in-skolbetyget_6154599.svd

Men tyvärr, förstår jag ändå inte vitsen med att ha frånvaron in i betygen och hur det ska hjälpa. Det kommer åt de som är skötsamma och som avviker ibland. Men det kan även skapa en förljugenhet att få in skolk i betyget – man kommer hitta på andra orsaker till frånvaro, som läkarbesök, tandläkare eller annat innovativt.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2432616/lasare-helt-ratt-skolket-skall-synas

http://skolgranskning.aftonbladet.se/blogg/14-00-bjorklund-om-nya-betygen/

http://www.dn.se/nyheter/sverige/skolket-ater-i-betyget

Men det kommer inte åt kärnans pudel. Det skapar inte en grund för att komma åt hemmasittare, de med låg självkänsla eller de som utsätts för mobbning och som vill fly från skolan. De kan må ännu sämre och komma ännu längre bort från de möjligheter skolan kan ge. Men för mig känns det tyvärr som ytterligare ett steg i den nyliberala politiken.

Jag läste någon som beskrev Björklund som den skickligaste politikern, att beskriva skolan i kris. På ett vis tycker jag det slår tillbaka mot honom själv, snart fem år vid makten. Det är en lång tid vid makten. För mig är inte skolan i kris – men skolan behöver utvecklas, ja. Bli mer modern, mer en del av omvärlden och vi behöver fundera på om skolans yttre miljö – klassrum t.ex. – verkligen måste ha den gamla mallen.

Skolan är ett så komplext system, som inte vuxenarbetsplats inte kommer i närheten av. Det finns oändligt många mer variabler att ta hänsyn till – en rörlig arbetsplats där kanske 300 – 500 människor ska interagera och röra sig över och till ytor, där varje elev ska betraktas som individ och där läraren möter kanske 60 till 100 elever per dag i undervisning. Och ännu fler i andra situationer när vi beskriver konflikter, elevvård och bemötande.

Jag tror det räcker med att stanna där för att inte beskriva en ännu mer av en komplex bild. Och Jan Björklund har en tendens att förenkla den verkligheten. Som nu med skolk. Skolk har inte en enda förklaring, en enda modell till lösning. Du måste arbeta aktivt med elevhälsa, riktiga åtgärdsprogram, bemötande. Medmänsklighet och empati är två nyckelord när du jobbar med storskolkare, i kombination med ramar. Någon sade förut ramar och kramar är skolans modell.

Titta på BOT  – Back on track – som några inom IDA utvecklade och fick bra resultat. Handlade om att få tillbaka storskolkare in i skolan och lyckades bättre än de flesta. Det ger en bättre bild av verkligheten, där samtal och bemötande är viktiga delar. För att jobba med elevsociala frågor, ska skolan ta in andra kompetenser – som socionomer och beteendevetare. Det ger resultat. Varje dag, varje timme.

Så Jan Björklund, besök IDA-enheten i Västerås, så kanske du kan få en en annan bild av verkligheten och vad du kan göra för skolan i ” kris ”.  Kanske är det en BOT – back on track upplevelse du kan få.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: