Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Ledarskapet inom dig – som ger en bättre utsikt

När har jag och du passerat bäst före datum?

http://www.svd.se/naringsliv/jobbet/aldersfallan_6144593.svd

Som mjölken i kylen, som faktiskt kan användas efter datumet som står på förpackningen men som klockan tolv på natten är för gammal och som vissa kastar direkt dagen efter.

Ibland funderar jag på om det är svenskt att alltid ha siffror på allt.

Att komma i tid klockan ett, bäst före datum, att veta hur många kvadratmeter vi bor på, hur gammal du eller jag är? Det är mätbart och det blir siffror. Och så är det lite med ålder och ledarskap.

Jag själv är 47 år och har aldrig velat bli chef. Folk har undrat varför men min ambition har aldrig legat åt det hållet. Idag skulle jag utan problem kunna ta på mig en sådan roll och känna mig säker på vad jag gör – men jag vill inte.

Jag tror att det egentligen inte skulle spela någon roll var och när och vilken organisation jag skulle arbeta idag – för det handlar om att jag idag har tillräckligt med erfarenhet för att förstå processer och människor.

Men alla behöver inte bli chefer. Däremot är jag en ledare, även om jag inte har en formell titel. Men jag utför ett ledarskap varje dag. Jag är ju vägledare, som titel.

Och för mig är diskussionen lite korkad om man går efter ålder i sitt sätt att hitta chefer – men det klart, är det en chef och inte en ledare man vill ha kanske en 35-åring passar bättre. För ledarskap är någonting helt annat än att vara chef.

Ledare är du i dig själv, chef blir du utsedd till, ledare ser andra i dig när du bemöter dem.

Och för mig är ledarskap viktigare.

Att vara ledare kräver någonting genomtänkt, strategiskt, mindre bossigt och att kunna lyssna. Det krävs så mycket, mycker mer och att då titta på en siffra, att sätta profiler efter ålder eller kön, är faktiskt inte hitta rätt kompetens. För bra ledarskap tror jag kräver erfarenhet – och då inte enbart genom yrket utan genom livet.

Jag har träffat en del unga ledare under åren. Valpiga, karriärslystna, ogenomtänkta, styrda av drifter. Inte alla men många. Det är deras chefskap mer än ett ledarskap som driver dem. Och de kanske inte riktigt förstått det här citatet.

Den är ledare som förstår att göra sig själv överflödig.

En riktigt bra ledare lyfter andra, behöver inte själv stå i centrum allt gånger, skapar bra team, känner sig inte hotad av duktiga medarbetare.

Och det tror jag kommer med ålder. Så den åldersnoja som beskrivs i texten, är för mig en del av det konsumtionssamhälle vi skapar. Vi konsumerar även människor. Tyvärr. Människor, medarbetare, kan i värsta fall bli produkter i en snabb värld.

Och där tror jag bristen på erfarenhet – hos någon som är karriärslysten och inte är mottaglig för sin omgivning – skapar en arbetsplats där individen inte känner annat än att CHEFEN är CHEF. Du kan aldrig få någon att prestera 100% om du har en chef som ledare. Visst, jag kanske svänger mig med ord men samtidigt ligger i definitionen någonting väldigt viktigt. Mina bästa ledare har haft erfarenhet, lugn, kunskap, lyhördhet och även nått en viss ålder. Och jag tror det är som Ingrid Bergman skrev:

” Att åldras är som att bestiga ett berg. Man blir lite andfådd men får en mycket bättre utsikt. ”

Så ledarskapet finns inom dig och  rent av kanske då siffran har passerat bäst före datum.

Kommentera

