Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Validation – vad sade du för positivt idag?

I min vardag funderar jag på hur jag ska kunna bekräfta människor på ett bra sätt?

Ett ärligt sätt.

För är det inte egentligen en av de saker vi längtar efter – att faktiskt bekräftas på ett bra positivt sätt? Visst, det kan vara jobbigt att få höra att du är bra men samtidigt är det också det som kan göra att vi växer.

För många år sedan hade jag en elev som ansågs vara den värsta.

Jag har träffat många av dem ” värsta ”.

Den här killen var stor, kurdisk, högljudd och inblandad i det mesta.

Jag åt lunch med honom förra året, då han berättade att jag och Erik förändrat hans liv. Genom en sugrörslek – ett sätt att bygga torn. En lek som vi hittade på inom ett arbetssätt som gick ut på att elever skulle hitta på egna projekt. Han fastnade för sugrörsleken och valde att göra en städmopp.

” För första gången fick jag frågan, vad vill du göra? ”
Det är rätt hemskt, att skolan ibland kan vara så styrd att det tog åtta år innan han fick den frågan. Och han växte, fick beröm, startade firma och utbildade sig.

” Ni var de första som frågade vad jag ville och sedan fick jag beröm. ”
Jag har funderat en hel del runt det här, och hur vi kan bekräfta varandra. Hur viktigt det är. För ibland kan vi glömma hur viktigt det är.

Det finns en film som heter Validation. Visst, den kan vara lite klyschig men den har ett bra budskap.

http://www.youtube.com/watch?v=Cbk980jV7Ao

Ibland kan faktiskt det klyschiga säga bra saker. Titta på den. Den är värd det. Och fundera på hur du bekräftar, ger beröm, säger positivt till de du har nära dig. För det är viktigt. Och jag tror att det du säger, blir en förlängning av det du sedan gör.

Finns det någonting viktigare, än hur vi bemöter varandra?

Kommentera

