Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Vem är Usama bin Ladin?

Idag hörde jag några ungdomar undra, vem är Usama Bin Ladin? De blandade namnen Obama och Usama, lite som tydligen Fox News gjorde.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2422656/ayman-al-zawahiri-tar-over-efter-bin-ladi

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sa-dodades-bin-ladin_6132177.svd

http://www.dn.se/nyheter/varlden/15-ars-jakt-over

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/manga-foljde-gaddafi-sons-begravning_6131667.svd

Det är egentligen en ganska bra fråga, vem är han?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usama-bin-ladin-dod

http://www.dn.se/nyheter/varlden/han-var-redan-en-slagen-man

http://www.expressen.se/nyheter/1.2422630/bin-ladins-granne-ar-valdigt-chockerande

Jag hörde en kollega försöka förklara vem han var, om 11 september, terror, Al Quida och sedan gled samtalet över till Libyen och Syrien.
” Men varför är han så viktig? ” frågade en kille.

Han är terrorist, blev svaret från någon.

Han är en hjälte, sade en annan kille och det blev tyst.
Det påminde mig om dagen efter elfte september 2001. Jag hade en klass och gruppen var förfärad, hur kan man göra så. Efter en fem minuter säger en kille:

” Ja, äntligen. Nu fick USA tillbaka. ”

Och resten av gruppen vände sig om, några blev förbannade och vi fick en riktig bra  diskussion om rättvisor, orättvisor, religion, pengar, makt, hat.

En tjej sade idag, men var han verkligen muslim? Jag har hört att han dödar muslimer. Begreppen är inte lätta att reda ut, när det gäller alla frågor och funderingar. Och de flesta av de under femton, har ingen relation till namnet eller har några bilder som referenser – man i långt skägg, flygplan som kraschar hus i New York. Ja, än sen?

Vad försöker jag säga?

Att frågan är komplex, ja. Att han drevs av en någon typ av patos – ja, det tror jag. Sen kan man som i alla sådana här fall – Baader Meinhof, Röda brigaderna, Ustaja – ifrågasätta syftet och metoderna – det är alltid oskyldiga som dör eller skadas. Men i deras skruvade värld finns ofta inga oskyldiga, utan de flesta är mer medskyldiga.

Är du inte med oss, är du mot oss.

Var har du hört det? Jo, George Bush efter 11 september. I hans värld fanns inte heller så många oskyldiga, om de inte var med honom och USA.

Människans förmåga att bara se till sin egen bakgård och inte kunna se den stora ängen, havet och de stora bergen eller rent av regnbågen med alla dess färger, begränsar ibland vår förmåga att se vänner och istället ser och skapar vi fiender. För kom inte till min bakgård och jävlas – för här har jag min Gud, min rättvisa. Här bestämmer jag, inte du. Mitt hem är min borg. 

Men den stora orsaken till krig är inte religionen – utan det är pengarna. Pengarna skapar orättvisor. Jag hörde en berättelse om hundra bönder som hade varsin ko, lika stor hage och levde i en slags harmoni. ALLA hade så de klarade sig och korna hade bete. Men så insåg en bonde att om han hade en ko till, då skulle ha få dubbelt med mjölk och han skulle kunna sälja till andra. Så han skaffade sig det och snart hade flera följt honom, så till slut fanns där tvåhundra kor. Då räckte inte betet till och alla korna dog.

Det är en bra symbolik för människans girighet – och det är där vi finner en stor del av svaret till konflikten. Det finns en slags rovdrift i människan, som utnyttjar den situationen. Det finns avundsjuka och girighet.

Som jag skrev i det förra inlägget.

Världen kommer ALDRIG bli en säkrare plats, förrän vi människor accepterar och även uppskattar varandras tro, egenskaper och att vi har liknande värderingar – och då med en anda av tolerans och medmänsklighet. 

Det inkluderar ekonomi. Vi accepterar idag en princip av egennytta, vilket skapar motsättningar. Marknadsekonomi precis som kommunistisk planekonomi, skapar egennytta ( i kommunismen skor sig ett fåtal på en väldigt stor massa – och jag vet att de som tror på de idealen kommer säga fel fel, då är det inte rätt kommunism – men det är verkligheten ). Och därför tror jag att det är inte förrän vi kan acceptera någon slags värld i balans på alla möjliga plan – ekonomisk, mänskligt – som vi kan nå en värld där religionen smälter samman till en tro på en universell kärlek – och en ekonomiskt möjlig rättvisa som inte är ett utopia från vänster, höger eller rent av grönt. Jag tror det är möjligt, oavsett terrorister, entrepenörer i krig ( Blackwater m.m. ), Ayn Rand, Marx eller andra som vill se till sin egen bakgård mer än helheten. Jag är optimist, även om det kommer ta många år – inte ens överskådlig över många mansåldrar.

Och då spelar det ingen roll vem Usama är.

3 comments on “Vem är Usama bin Ladin?

  1. Jonathan
    maj 2, 2011

    Rekommenderar dessa videos, visa upp dem i klassrummen vetja:)

    http://civilkurage.wordpress.com/2011/02/28/intressanta-fakta-om-911/

    • tioockendroppe
      maj 3, 2011

      Det är intressant att historien på tio år kan få ungdomar att glömma…eller glömma, de har egentligen inte så stor koll. Man säger att vi lär av historien. Jag tror vi glömmer över tre generationer, tyvärr.

Kommentera

