Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Försvinner en, kommer en annan

Vågen av våld i diktaturer i Nordafrika och Mellanöstern fortsätter.

” Folk är naiva ” sade en vän till mig för någon vecka sedan. ” Tror ni här i västvärlden att det bara går att införa det ni kallar demokrati i länder som varit diktaturer i hundratals, för att inte säga tusentals år? Det skulle bli kaos. ”

http://www.dn.se/nyheter/varlden/24-skots-ihjal-av-syriska-trupper

http://www.dn.se/nyheter/sverige/s-vill-ta-hem-gripen-planen-i-sommar

http://www.dn.se/nyheter/varlden/khaddafi-lamnar-aldrig-libyen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12954495.ab

Han kommer själv från Iran och det fick mig att tänka till lite.

Det finns ett annat auktoritetstänkande kanske. Ibland kan vi se det i kulturkrockar, jag kan se det i skolans värld, där lärare med annan etnisk bakgrund ibland kan vara mer auktoriteter i klassrum eller ledarskap. Nu målar jag självklart lite schablonbilder för att förstärka tanken.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2420017/nu-fruktar-marrakesh-fler-terrorattacker

Men han har kanske en poäng.

Jag kan ibland kalla vår demokrati för McDonaldsdemokrati. Allt löser sig med pengar och företagande och att ha den där tanken som präntas in i oss när vi möter dessa stora företag som vill sälja på oss saker – att allt är möjligt. Jag tror inte det är så enkelt, vilket du som läser kanske inte heller tror.

Men någon form av demokratiskt samhälle är nödvändigt för att människor ska ha rätt till yttrandefrihet, att välja vad de vill göra med sin liv själva. För egentligen tror jag att oavsett var – Sydostasien, Sydamerika, Afrika eller Mellanöstern – så är en diktatur en diktatur. Maktfullkomlighet och hybris blir en förlängning.

Det är också bara titta på en stor demokrati som USA, som fängslar folk i läger och med stor sannolikhet utför någon form av tortyr på en egen politiskt fånge – Bradley Manning.

Diktaturer har ingen religion eller liknande etnisk bakgrund utan styrs av makt och pengar. Det har egentligen varit så sedan lång tid tillbaka. Titta på våra gamla svenska kungar, flera är ett lysande ex. på makthunger och manipulation.

Men för att återgå det min vän sade.

Jag tror ibland det finns en naiv tro faktiskt, även bland våra mest kända politiker, att demokrati är någonting vi måste tvinga på alla. I alla fall utåt. I sin retorik pratar de om mänskliga rättigheter, demokrati, värdegrund. Och blir förbannade och förfärade över de blodbad dessa försök till uppror skapar.

Längst därinne tror jag de förstår det mer komplicerade.

Och samtidigt kan det vara väldigt enkelt att förklara makthunger. Läs Machiavelli och Fursten. Den är alltid aktuell i all sin beskrivning att härskare ( fursten ) använder religion som maktmedel och härskar med brutalitet och stor omoral. Man kan fundera över vilka likheter det finns med alla diktaturer världen över.

Det som kan vara lite skrämmande med hans tankar är att människans moral eller natur är oföränderlig – vi är själviska, giriga och maktlystna. Och med den tanken blir makten lite som det där spelet man gjorde när man var liten, med klossar man slår ner och så kommer en kloss upp på ett annat ställe.

Försvinner en, kommer en annan.

Men jag kan inte se världen så, för jag tror samtidigt att människans natur är föränderlig men vi har inte perspektivet att se det. Vi pratar inte ens hundratals år utan tusentals. Men det finns hopp. För varför skulle så många människor tala om kärlek, medmänslighet och medkänsla och stå upp för ideal om hur världen skulle vara, om det inte fanns en starkare sida där. Jag tror på det, men det är alltid handling som är det viktigaste – en förlängning av orden som lyfter våra goda sidor.

Kommentera

