Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Tro på din potential

We must recognize the great capacity we all have within.

Jag läste det på Dalai Lamas twitter. Ja, jag har börjat twittra själv, rätt kul att hitta korta meningar som faktiskt kan förklara mer än en hel bok. Och jag undrar, hur många inser hur mycket vi har inom oss själva – vilken kapacitet vi faktiskt har?

Jag sitter också framför en tavla där det står saker som:

Jag är viktig

Jag är unik

Jag vill

Jag kan

Hur viktigt är inte det att lyssna till den här typen av fraser och sedan göra det till en del av sig själv? Jag tror det är livsavgörande. För många av oss slår ifrån oss att vi inte ska säga att vi är viktiga, duktiga, unika och när vi sedan får beröm för det vi gör slår vi ifrån oss ( även om vi blir stolta därinne ).  Får vi sedan beröm för den vi är, kan det vara ännu jobbigare. Men jag tror det är viktigt att vi säger de bra sakerna till varandra och lika viktigt att säga det till oss själva.

Tänk om du som läser skulle säga någonting bra till alla människor du möter idag och i morgon, tänk om du skulle säga bra saker till dig själv? Det kan vara någonting som den personen gör men ännu bättre, om hur bra den är – du är så jäkla bra på att lyssna, snacka, ha medkänsla. Säg det till dig själv och ta det för en självklarhet, att du faktiskt är viktig, eller duktig, eller bra.

För att förstå vilken enorm potential DU har måste du ta fasta på alla de bra egenskaper du har. Det handlar om ditt ledarskap för dig själv. För om du inte tror på din egen potential, vem ska då tro på den? Jag läste om hur du ska föreställa dig var du vill befinna dig om fem eller tio år och faktiskt tro på det. Då kan DU nå dit.

Jag tror på det – du kanske inte når den fulla drömmen men du kommer att vara en bra bit på väg – och du kommer känna att du faktiskt använder din potential. Jag är ett av många ex. Jag har skrivande som yrke idag, även om det inte riktigt var den typen av skrivande jag satsade mot för snart trettio år sedan. Då drömde jag om att bli världsberömd författare och leva på mitt skrivande. Idag är det mitt yrke, men inte som jag trodde.

Vart tog tiden vägen förresten?

Men utan att tro på det jag ville, hade jag idag varit någon annanstans. Kanske inte sämre men jag vet att jag idag har ett drömyrke, och jag njuter av det. Och därför…

… we must recognize the great capacity we all have within.

Du har din potential att uppfylla, bara DU verkligen tror på den. Jag har också min, och den tror jag på.

Till E, du förstår vad jag menar.

Kommentera

