Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Svenska skolan – motivation och glädje

Jag har följt den granskning som Aftonbladet gör om skolan, om förfallet, jävelskapet, segregationen, om allt det eländiga, jävliga, lärarlösa lektioner, dåliga löner – ja, det är ett under att vi ens har en skola värd namnet.

http://skolgranskning.aftonbladet.se/blogg/rattvist/

http://skolgranskning.aftonbladet.se/blogg/just-nu-protester-i-simrishamn/

Jag har själv arbetat i den svenska skolan i många år, och idag arbetar jag på de ” värsta ” skolorna – de skolor som hängs ut i media, som har dåligt rykte, där elever kommer från dåliga sociala förhållanden och där framtidsdrömmar ofta är en utopi, för vissa.

Och jag blir lite less.

http://skolgranskning.aftonbladet.se/blogg/med-horselskydd-i-skolbanken/

http://skolgranskning.aftonbladet.se/blogg/staten-struntar-i-din-skolmiljo/

Jag blir less på Aftonbladets s.k. rapportering. Själv arbetar jag med media inom IDA, och visst, en del av det som skrivs ska kunna diskuteras. Men, var finns det som är bra?

Det är så otroligt lätt att hitta det som är negativt. Att läsa om skolan är väldigt ofta negativt och som i det här fallet, otroligt vinklat om man lägger ihop bilderna som ges. Det finns självklart en politisk agenda bakom det här också, det får man inte glömma bort.

Jag har faktiskt en annan bild av skolan och som faktiskt är viktigare.

Om engagerade lärare och annan personal, om fantastiska elever och föräldrar, om otroliga prestationer och möten, om händelser och en utveckling som lyfter skolor.

Det är så otroligt lätt att hamna i offerskolan, som Aftonbladets team gör. Lätt att hitta bilderna som är negativa – en stökig sal, nedklottrat, elever som ser ledsna ut – för den bilden finns också. Men om man väljer att titta på det som är negativt, kan du aldrig vända en cirkel.
Tänk vad innovativt det varit om Aftonbladet faktiskt valt den andra vägen – att lyfta fram bra berättelser, bra händelser, bra skolor och lärare. DET skulle faktiskt vara betydligt mer intressant och ge mycket mer, om man vill förändra skolan. För det är faktiskt de goda ex. som kan förändra världen – och den svenska skolan.

Det som Aftonbladet gör är att skapa offer, offer som inte förstår bättre. Och det fyller på den offermentalitet som vissa skolor och lärare känner, och har man den inställningen, kan man inte förändra.

Att istället vara realist, eller rent av optimist, är den väg som den svenska skolan måste ta som riktning. Det är så lätt att peka på fel och brister, men sedan då? Jag ser inte förslagen hur vi ska komma tillrätta med bristerna och då blir en sådan här kampanj egentligen lika verkningsfull som en regndroppe i ett stort hav, om du vill fylla på mängden med vatten.
Visst, höj löner, skapa status, skapa lugn och ro – det blir nästan som klyschor. Men det är inte vägen, att skapa negativa bilder av den svenska skolan.

För mig handlar skolan om motivation och glädje, att faktiskt hitta en väg dit jag vill – både som vuxen och ungdom. Och då måste jag lyftas som människa. Jag måste få höra att jag gör bra saker, att jag är bra som människa, att jag faktiskt kan hitta vägar dit jag vill och att jag faktiskt kan förverkliga drömmar.

Att förändra skolkulturer är en av de viktigaste bitarna vi har i Sverige idag, och vägen dit handlar inte om straff, att ta mobiler eller lyfta hur illa det är.

Det handlar mer om flickan som skulle lära sig simma, eftersom hon inte var simkunnig när hon nått en ålder där hon skulle kunna simma egentligen, och när klassen skulle cykla iväg, ramlade hon av cykeln några gånger, innan hon talade om hon inte heller kunde cykla. På vägen tillbaka från badhuset lärde hon sig cykla, och med tiden även simma.

Det är också en del av den svenska skolan. Lyft den typen av ex. och visa hur bra skolan faktiskt också är.

Bra berättelser, fantastiska saker som faktiskt kan rädda liv. Berätta om det istället, och det kommer ge en helt annan effekt – goda ex. som faktiskt kan påverka andra att ta efter. Lite som filmen Pay It forward – det vore någonting helt nytt och innovativt, Aftonbladet.

Kommentera

Information

This entry was posted on april 20, 2011 by in Funderingar.
