Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Broar av bemötande

Intressant resonemang runt tryggheten i skolan, av mentor Sveriges generalsekreterare. Ja, det behövs fler vuxna i skolan. Jag är själv runt i skolor i Västerås och arbetar med media – att skapa tidningar, teve och radio, inom någonting som heter IDA. En enhet för förebyggande arbete.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/unga-saknar-vuxna-att-prata-med_6097973.svd

Där är det elevsociala arbetet på olika sätt, en oerhört viktig del.

Det finns många unika saker med IDA, och en av dem är Beteendevetare och socionomer in i skolan. Det andra är att ta in Passion eller kultur i skolan, som dans, drama, musik och skrivande i mitt fall.

Jag läste någonting om att det hjälper med fler vuxna, och ja. Men jag tror att vuxna ska ha klart definierade roller och det ska vara klart vad alla gör.

För barn och ungdomar behöver ha vuxna att prata med och ju mer tydlig roll, dessto lättare är det att veta var den vuxna befinner sig i det komplexa system skolan är.

Det ska också finnas en medmänsklig sida av vuxenvärlden som är jätteviktig.

Och där har alla vuxna ett ansvar.

Att titta på lärartäthet och säga att den är densamma som för ett visst antal år sedan är bra. Men frågan är vad som finns i lärarrollen. Jag tror det är jätteviktigt att läraren utanför klassrummet är medmänniska – och det är de flesta lärare. Men ibland finns en sida, som handlar om straff och lite svartvit syn på skolans uppdrag. Då blir det lätt att man är ett offer för situationen, istället för att vara realist. När man är ett offer är det ofta andras fel, och då kan man få fel syn på ungdomar.

När jag menar medmänniskan, är det inte under rastvakten vi hittar ett bemötande ( ordet ger mig en konstig klang och att jag använder det, beror på att MÅNGA skolor använder det fortfarande ). Det handlar om bemötande i varje situation som finns i skolan, och det är någonting som tyvärr diskuteras alldeles för lite – att bara diskutera det och försöka omsätta det, handlar om att vinna förtroende.

Men ja, det behövs en uppmontering av skolans inre resurser och där tror jag att fritidsledare kan vara en, skolhälsovård en annan.

Men jag tror att IDA:s väg är ett vinnande koncept. Det visar nomineringar till Götapriset i höst. Som ex. kan jag nämna skillnaden på IDA-skolor och andra, i en jämförelse när det gäller Trygghet och Inflytande. De röda staplarna är IDA:s resultat i jämförelse med övriga skolor i Västerås stad.

Och i och med en ökad Trygghet och Inflytande, ökar även måluppfyllelsen på de flesta enheter IDA klivit in på. Det handlar om att hitta andra vägar in i skolan och där tror jag det behövs andra professioner och kulturell bakgrund, för att skapa broar i bemötande.

Det handlar om det som beskrivs i artikel men där IDA:s personal har klart uttalade roller, och jobbar med antingen pedagogik eller elevsocialt arbete. Vi är brobyggare mellan elever, personal, föräldrar, sociala myndigheter och andra som är intresserade av skolans utveckling.

Kommentera

Information

This entry was posted on april 18, 2011 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , , , , .
