Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Motivation – att inte kissa ner sig

Hur motiverar man sig själv, när man blivit slagen i skallen så många gånger att man inte orkar resa sig? För ibland händer det. Andra gånger kan det vara så att jobbet eller skolan blir vanemässig eller att du inte ser en utmaning i det du gör – hur motiverar du dig själv då?

Jag gick ut och läste lite på nätet men egentligen fann jag ingenting – det var att allt från smartboards till att en bättre arbetsmiljö kan förbättra motivation.

Men var hittar vi egentligen MOTIVATION för oss själva när vi tröttnat?

I över tjugo år har jag arbetat med ungdomar och vuxna och någon typ av idé har vuxit fram. Jag tror det handlar om de tre ledorden som Jesper Juul en gång sade på en föreläsning, om självkänsla.

 

Jag vill!

Jag vill inte!

Nej!

 

Hur kan det hänga ihop med motivation?

Jo, när jag och Erik Johansson är ute och pratar ritar vi ibland Kissgubben.

Kissgubben handlar om motivation att hinna till toaletten innan du kissar på dig. En symbolik. För är motivationen tillräckligt stor och du VILL hitta en toalett, letar du och hinner. Men struntar du i det, kissar du på dig. Och så kan det vara i verkliga livet.

I början kan det vara varmt och skönt när du kissar på dig men till slut blir det kallt och det kanske börjar svida. Och så kan det vara när du är omotiverad. Du försöker hitta genvägar för just där och då är det enklare. Kanske börjar du skolka och det skapar genvägar men till slut hinner verkligheten ifatt dig och du tappar kunskaper och då blir det jobbigt.

Och då är vi tillbaka till vår egen motor. Vad jag själv vill. För motivation tror jag mycket handlar om att veta vad jag vill men också att veta vad jag inte vill.

Motivation handlar om att skapa energi runt det som jag tycker är viktigt.

Och om jag lär mig genom olika val vad jag vill, då blir det lättare. Från vad jag ska göra under dagen till det jag vill framåt i livet – att fånga mina drömmar; från vad jag ska ha på mig, äta för mat till lunch, till var vill jag befinna mig om tre eller fem år.
Det hänger ihop.

Och det hänger ihop med vad jag inte vill. För jag tror inte människor väljer en negativ väg, om du har möjlighet att göra positiva val. Det är som några vänner jag har säger, det viktigaste i livet är den där medmänskliga kärleken.

Och får vi den, tror jag också att motivation och valen blir lättare.

 

One comment on “Motivation – att inte kissa ner sig

  1. EmO
    april 23, 2011

    Man slår ihjäl grannarna!

Kommentera

Information

This entry was posted on mars 9, 2011 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , , .
