Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Jag har en dröm

Internationella kvinnodagen idag.

En dag för kvinnan. Jag har tre stycken kvinnor här hemma. Här är det fettisdagen, inte kvinnodagen som är mest intressant. Och där undrar jag lite, för vem är kvinnodagen till för? Ibland tror jag att den är för en klick. Jag läste lite skämtsamma kommentarer på Facebook om kvinnodagen.

Så vilken roll har en dag? Är den nödvändig?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/man-med-makt-ett-stort-hot-i-sig_5991249.svd

Rent historiskt och idag i vissa länder, är och har kvinnans roll varit en bifigurs. Det är ju bara kolla gamla testamentet och leta efter antalet kvinnor som nämns. Inte är det många. Rent historiskt har kvinnan haft svårt att hävda sig. Jag tror jag läste någon gång att kvinnans längd under stenålder var i samma medel som idag. Men i vissa kulturer under den tidsperioden hade kvinnan då en stark roll att spela. Sånt kan vara intressant att reflektera över.

Men spelar en enskild dag någon roll?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/handfast-feminism-i-simrishamn

http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-hor-bara-det-som-handlar-om-kvinnors-rattigheter

Jag tror att den varit viktig men har inte samma roll idag. Det finns ett visst elititistiskt feministiskt perspektiv på det här, där kvinnodagen har fortfarande känns stark – som på vissa tidningssidor. Men under senare år känns det här engagemanget – som många andra politiska engagemang – som om det har svalnat. Det är Facebook och annat digitalt media som sprider våra åsikter eller tankar – och det handlar mer om vardagen. Sedan har ju faktiskt kvinnans roll stärkts – och bör stärkas ännu mer ( t.ex. när det gäller lön och förmåner på arbetsmarknaden ).

http://www.dn.se/ekonomi/kvinnliga-pensioner-narmar-sig-mannens

Och jag vill att mina döttrar ska växa upp i en värld där jämlikhet och likvärdighet är ord som faktiskt betyder någonting mer än själva ordet – att det kopplas till handling.

Men jag tror inte en kvinnodag är avgörande.

För mig handlar det om vilken människosyn du har har varje dag. Det handlar om vad vi MÄNNISKOR TILLSAMMANS vill skapa – och där vi som människor ser varandra för vilka vi är – oavsett kön.

Jag har en dröm där vi oavsett kön, hudfärg, religion betraktas som lika mycket värda.

Ja, jag snodde det. Och jag tror inte det är någonting vi kan ta för självklart – och vi måste tro på det varje dag. Men vi kan inte se fiender i ett kön, vi kan enbart se vänskap och kärlek – då kommer vi långt och längst.

 

Kommentera

