Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Balansbrädan

När jag är ute och pratar i skolor med ledare, lärare och elever, pratar jag om att ord är makt. Och närmaste veckan kommer jag använda Egypten som exempel.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/folj-handelserna-i-egypten-4-2_5916141.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/regimen-ar-radd-att-tappa-greppet_5917479.svd

I en totalitär stat har ordet ibland större betydelse än i en demokrati – vi kan ibland gödsla orden så att de inte får samma kraft längre. Som någon sagt:

 

Ett ord är ett ord, men många ord minskar i värde och blir bara till ett tal.

Men när det sker omvälvningar, som i Egypten, får det fria ordet en annan betydelse. Och då måste makten försöka skapa kontroll – ett sätt handlar om information.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2317017/massiva-protester-vantas-i-dag

http://www.dn.se/nyheter/varlden/muslimska-brodraskapet-kraver-nationell-samlingsregering

http://www.dn.se/nyheter/varlden/oppositionen-hoppas-samla-en-miljon

Häromdagen var det en person fram till mig och sade:

– Det du sade häromdagen berörde mig, jag tycker det var jättebra. Jag trodde inte ni skulle göra skillnad men ni gör det.

Vi är på en skola och vi deltar i en förändring. Det här var en pojke som betraktas som omöjlig av vissa. Jag hade just pratat om ordet, hur viktigt det var. Att han som lyssnade till mig faktiskt kan påverka genom ordet.

För Ord är för mig som en balansbräda. Ord kan skapa jämvikt men ibland behöver balansbrädan tippa över för att ge kraft till förändring. Ni vet, när man får den där kraften från andra sidan och man nästan studsar upp i luften.

Så känns det lite i Egypten just nu.

Det är verkligen som en balansbräda, som tippar åt flera håll och till och med snurrar. Men vi ser hur viktigt ordet är, hur farligt det är och hur makten vill tysta det. En svensk journalist ligger skadad, andra råkar ut för samma sak.

Wikileaks är ett annat ex den senaste tiden där makten vill tysta sanningar.

Idag är media mer än gårdagens tidning, idag är media mer en fisken som slås in i papperet. Det sker en så snabb uppdatering, att makten har svårt att hinna med och ordet kan göra så snabb skada inom minuter.

Det kan förändra demokratin inom de närmaste åren, även om det i Egypten och länder runtikring har många andra faktorer som påverkar och som journalister gärna ” glömmer ” i i sin iver att vilja se en dominoeffekt.

För mig är det viktigt att Internet inte blir en källa som makten styr över utan det verkligen blir ett språkrör för Dig och Mig. Jag har envist sagt att den enskildes rätt måste gå före staten och kapitalets. Sedan är det mer faktorer som inverkar när ordet sprids men Internet är ett av språkrören som behövs för att vi just nu ska utveckla demokrati och yttrandefrihet.

 

Kommentera

