Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Cynismens ansikte

Man kan fundera en stund på begreppet fattigdom. I Sverige har vi begreppet under existensminimum. Officiellt verkar fattigdom inte vara ett begrepp för Sverige och samtidigt är det inte ett ord som regeringen vill lägga i sin mun. Antagligen för att det ändå blir en del av den misslyckade socialpolitik de för.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrartata-omraden-fattigast

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-barn-i-sverige-lever-i-fattigdom

http://www.dn.se/nyheter/sverige/handlingsplan-mot-barnfattigdom-inte-aktuell-for-larsson

Vad jag förstår är existensminimum idag lite över 3500 kr.

Är man fattig då, om man har under den summan varje månad eller är man enbart existerande?

Om man ska lyssna till vissa politiker, är utförsäkringar till för att människan ska vara aktiv och söka jobb. I det här fallet känns motsatsen till aktiv som lat. Och då funderar jag, väljer någon att vara lat för att kunna leva under 3500 kr? Om man förstår vissa grupper av politiker är det faktiskt bara latmasken som ska ur ryggraden, och sedan löser sig det mesta.

Det verkar för mig lite befängt. När jag tänker 3500 kr och att det ska räcka till mat, kläder, teve – ett vardagsliv – så får det att fundera om jag skulle kunna vara lat nog att inte orka jobba för att få mer mat på bordet. Jag funderar själv på allt det ” onödiga ” jag köper och hur mycket av de 3500 kr som i mitt liv går på onödigheter.

Men det klart, jag kanske skulle välja att var lat och leva under existensminimum och bara existera, det vore nog enklare. Jag kanske skulle vilja göra det ” valet ”.

Jag brukar just prata om val, vägval, ditt dagliga val i mitt yrke. Många olika typer av val blir det till slut som du gör. Och visst, du kan välja att försöka satsa lite mer på dig själv, att stärka ditt jag – att pumpa muskler till ditt ego – och ge dig in på självförverkligandets väg. Mia och alla självkänslacoacher skulle bli överlyckliga.

Reinfeldt skulle även han göra vågen och tala om det nyliberala samhällets  vinst. Men han glömmer att barnen inte kan göra valet själv, de som föds in i förhållanden de inte kan påverka. Men det är inte hans barn, det är andras barn.

Och där har vi en trend sedan 1950 och McCarthy-eran. Som en motreaktion mot kommunismen kom objektivitismen, och Ayn Rand med nya idéer. Hon sade att människan har förnuft men det kräver frihet och slutändan en bejakad egoism.

I spåren av det här skulle de som inte kan stå emot och inte kan/vill/orkar fylla sitt ego, förlora sin självkänsla.

Men vänta, var det inte just det vi pratade om. Fattiga människor, människor under existensminimum. De som är enbart lata, inte sant?

Jag tror inte på objektivismen som idé. Den skapar ett samhälle som lever på katastrofer och vill skapa en värld som är beroende av fattig och rik. Min övertygelse är att människor hela tiden söker någonting meningsfullt i sin vardag, även den mest utslagne. Visst, det finns en mättnad hos någon som ofta får höra, i samma andetag – hoppas du mår bra/har du sökt eller fått jobb och förresten, du får fortsätta leva dag till dag,

För mig finns en cynism när man försöker skapa ett samhälle med klyftor, för det är en del av en samhällssyn där egoismen är drivkraften – en samhällssyn som Milton Friedman och Ayn Rand skapat och där man tror att egoismen är vägen till demokrati. Jag vet att jag kan te mig tjatig om det här men samtidigt är det för mig ett samhälle jag inte kan acceptera. För mig ger inte egoism demokrati. För mig leder det till motsättningar ( se upplopp som redan varit i vissa delar av förorter i Sverige ), gettoförhållanden i vissa bostadsområden, utförsäkringar, psykisk sjuka som driver omkring – ett klart segregerat samhälle, där vi har många existerande människor utan mål – eller varför inte kalla dem fattiga. Och barnen i sådana förhållande drabbas värst.

Det är ett fattigdomsbevis för Sverige som land.

 

Kommentera

