Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Frihetsdrömmar som vattnas

Att följa utvecklingen i Egypten är lika intressant, som att följa den tro på att det ska bli en dominoeffekt a la nittiotalets fall i Östeuropa.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/presidenten-ar-var-cancerbold_5902965.svd

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/manga-doda-i-egyptiskt-kaos_5901761.svd

http://www.dn.se/nyheter/varlden/folj-utvecklingen-i-egypten-och-grannlanderna-direkt

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nya-demonstrationer-utlysta-i-egypten

I alla fall om man ska tänka politiska och journalistiska förväntningar.

Men jag tror att bilden är lite mer komplicerad eller annan, av två orsaker. Och därför tror jag att dominoeffekten inte har lika lätt att få fäste.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2310737/oroligheterna-sprider-sig-till-turistorterna

http://www.expressen.se/nyheter/1.2310760/expressen-pa-befrielsetorget-i-natt-demonstranterna-fortsatter-sin-kamp

Dels handlar det om den tidsrymd som vissa av länderna i Nordafrika och Asien har när det gäller sin industriella utveckling. De försöker ta igen mycket på kort tid och är långt ifrån klara med den utvecklingen. Här finns en annan bild, där den ensamme småföretagaren fortfarande har en större plats än i det industrialiserade väst. Jag tror snarare vi kan titta på den utveckling som väst i så fall hade under artonhundratalet och en bit in i nittionhundratalet.

För även om Internet har blivit en spridare av nyheter – är den lika lite som McDonalds en garant för en demokratisk utveckling. Internet kan ge information, öppna vägar, sprida idéer. Som en vattenspridare på en torr gräsmatta som törstar efter vatten.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stangt-internet-kontraproduktiv-for-regimen_5901583.svd

Men när gräset växer måste man även ha någon typ av ordning, för annars blir det mest ogräs. Och det är det som är en del av demokratin. Demokratin kan aldrig vara helt fri, den är reglerad i lagar, regler och normer – och det sker utifrån landets historia, religion, etnicitet och folksjäl.

Och där har vi den andra orsaken.

Religionen och folksjälen är en annan än den i väst. På ett vis började uppgörelsen med religionen redan under tusentalet i västvärlden och var/är en ganska lång process. Tänk det trettioåriga kriget, reformationen eller den diskussion vi haft i Sverige om kyrkan och staten. När västerländska journalister och politiska förståsigpåare tittar, använder de väldigt ofta sina västerländska glasögon och normer.

Det sker en förenkling i det de ser och de använder det normsystem som vi/de tar för självklart och som vi/de tycker ligger till grund för demokratin.

Men demokrati är en ständig erövring, och den utvecklas hela tiden och i samklang med sin omgivning. Vi själva har en lång bit kvar i väst ( även om vi kan tror att vi lever i den ultimata demokratin ), och därför ska vi inte se det som händer i Tunisien och Egypten som en del av vår egen process. Demokrati uppstår ur de förutsättningar som varje land och region har, och är en långdragen process med ännu fler faktorer än de jag nämnt.

Men jag tror trots det, att vi har en sak gemensamt, och det är våra drömmar.

För vi är alla människor och vi när oftast samma drömmar – om att på något vis rå över oss själva och känna oss fria. Som Emerich brukar säga – vi har bara en religion och det är kärleken, vi har bara en ras och det är människan. Och just det gör oss mer lika, än olika.

Och därför tittar vi på de frihetsdrömmar som just nu springer på gatorna i Kairo och Alexandria, frihetsdrömmar som vattnas av droppar från vattenspridaren.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: