Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Innan den första slicken

Vi läser om uppror i Egypten och president som flyr, vi har sett vad som hänt i Tunisien.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/egypten-stryper-internet_5900053.svd

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8482368.ab

Förra året var det Iran. Och det blir spekulationer om en demokratisk våg i länder som ligger i Nordafrika och Asien. Och jag undrar, utifrån vems synvinkel ser vi ordet demokrati. För vill vi som amerikanarna  i Irak tro, att en invasion är vägen till demokrati och McDonalds är russinet i demokratins kaka, jag undrar.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/elbaradei-satt-i-polis_5900635.svd

http://www.expressen.se/nyheter/1.2309612/carl-bildt-fordomer-regimens-forsok-att-stanga-ner-internet

http://www.expressen.se/nyheter/1.2309376/regerande-partiets-hogkvarter-i-brand

http://www.dn.se/nyheter/varlden/egypten-ar-tveklost-en-av-usas-viktigaste-partner-i-mellanostern

http://www.dn.se/nyheter/varlden/folj-utvecklingen-i-egypten-och-grannlanderna-direkt

Demokrati har vi ju lärt oss är samma sak som folkstyre. Vi läste det någon gång på högstadiet och kanske funderade vi en kort sekund på vad det kunde vara. Sen byggde vi en koja till och cyklade runt byn.

I mitt fall Skultuna.

Demokrati är egentligen ett ganska egendomligt ord för mig eller åtminstone hur man förklarar det. För vad är egentligen folkstyre? En gång när jag läste statskunskap skrattade läraren åt vår naiva tro på demokrati, när vi diskuterade folkstyre.

– Men ni måste förstå, folkstyre är att ni får göra ett val var tredje år ( ja, jag är så gammal ) och det är vad ni kan vara med och bestämma om. Sedan är det eliten som bestämmer.

Eliten, våra politiker.

Så folkstyre, my ass, egentligen. Men då trodde jag inte på det han sade, idealisten i mig trodde att jag kunde vara mer värd. Och det tror jag än idag, även om jag insett att demokrati är ett begrepp med många bottnar i. För i det innersta är ändå politiken beroende av den vanliga människan – men verkligheten styrs av pengar, av banker och finanser.

Och därför funderar jag lite över de spekulationer som politiska reportrar har om uppror i Egypten, Tunisien och andra länder. Demokrati, vad är det egentligen för de som är ute på gatorna och slåss för en bättre värld.

Jag tror inte demokrati är samma sak, beroende på så många faktorer.

Demokrati kan vara lite som Nalle Puh säger – det är precis innan, just så där precis innan den där första slicken av honung, det är som bäst. Ni känner säkert igen känslan när ni längtat efter någonting. Och så kan det vara med demokrati – det är lite som en dröm men när du tar den där tuggan försvinner drömmen en anings. Och där tror jag de människor jag ser skrika in i kameran befinner sig.

Sedan finns det många andra faktorer som avgör demokrati – utbildning, religion, historia och den folksjäl som finns. Ja, det finns folksjälar som är svårare att definiera. Men de är viktiga för en demokrati. Herregud, hur gammal är den svenska demokratin, hur gammal är det som vi i Västerlandet kallar demokrati. Vi glömmer lätt bort att tryckfrihet, yttrandefrihet, är någonting som är väldigt nytt i vår historia sett över ett längre perspektiv. Och därför tror jag vi ser demokrati med olika glasögon, ja helt andra glasögon, när vi mellan raderna läser och ser dessa uppror och tron på demokrati.

Men jag tror inte det är fel, snarare tvärtom.

För den demokrati vi lever i måste utvecklas, för att bli en riktig demokrati – ett sant folkstyre. Vi är faktiskt inte där, på riktigt. Människan måste ta sig långt vidare i sin utveckling, över generationer som vi inte ens kan överblicka, för ett kanske nå en riktigt sann demokrati.

2 comments on “Innan den första slicken

  1. WeAreChange
    januari 29, 2011

    Bra skrivet! Rekommenderar denna dokumentär:

    Den förutspådde på många sätt det vi ser hända nu runt om i världen…

Kommentera

