Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Människor, som du och jag

Signalspaning, FRA, Swift, storebror ser dig och 1984. Ibland funderar jag på människor kan ” förutse ” framtiden – att ge skrämmande framtidsvisioner. Att tänka ett steg längre i vi vanliga.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-ska-fa-ratt-att-signalspana

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sapo-ska-fa-ratt-att-signalspana_5898801.svd

Att skildra en samtid är i sig svårt, eftersom om du vill ge en någorlunda rättvis bild måste du försöka ge en palett eller en regnbåge. Men att ge framtidsbilder, kan vara svårt. Se på Jules Verne, se George Orwell. När du skriver en framtidsvision kan den verka väldigt skruvad, skrämmande eller rent av löjeväckande. Jag tänker ibland på science fiction man kan se. Ta Star Trek och pekskärmar. Då tänkte man att det är långt in i framtiden men idag är just den delen av framtiden här.

Det är samma sak med det mänskliga i dessa berättelser.

Som att Storebror ser dig, mer än någonsin.

Idag är du och jag som vanliga medborgare övervakade i varje ögonblick.

Idag är även framtiden här och det är för en del en axelryckning, andra någonting skrämmande. För mig handlar det om integritet och ev. maktmissbruk. För bakom alla lagar, finns människor som ska både fatta beslut och ta del av material.

Människor, som du och jag.

Det är inga övermänniskor utan någon som fått det på sitt bord. Då borde det vara självklart att dessa kan hantera det, eller hur? Eftersom jag arbetar inom skolans värld, kan man ju säga att en utbildad lärare i alla avseenden är professionell och alltid kan hantera information eller bemötande professionellt. Ja, det borde vara så.

Men självklart är det inte så, eftersom vi alla är människor. Vi har bra och dåliga dagar, vi har olika normer och värden, vi har fördomar och livets ryggsäckar.

Likadant är det med information, känslig information, som ska hanteras.

Politiker väljer att luta sig mot lagar men bakom lagar och regelverk finns människor, precis som du och jag. Det finns INGEN garanti för att de kan hantera vad de ser eller hör. Det finns så många faktorer – kunskap, värderingar, fördomar, erfarenheter – som avgör hur man hanterar informationen man får. Och det är många led i alla processer. Nej, FRA och annat som hör till den nya härliga världen ( Aldous Huxley ) ger inga garantier för att garantera din eller min integritet.

För mitt samtal på nätet eller telefonen KAN INTE garanteras, kan inte ges rätten som varje enskild människa enligt lag ska ha rätt till. Den kan i led till slut inskränka yttrandefriheten och den enskildes integritet, om fel personer får kontroll på informationen. Vi glömmer det lätt, att vi under en väldigt kort period av människans levnad haft viss eller stor yttrandefrihet i vissa delar av världen.

För lika mycket som samtalet mellan fyra ögon ska skyddas, bör informationskontrollen över Internet skyddas utifrån den enskildes rätt och inte företagens eller statens.

 

2 comments on “Människor, som du och jag

  1. Pingback: FRA-sveket fullbordat « Christian Engström, Pirate MEP

  2. Pingback: Säkerhetspolisens spioneri mot Sveriges befolkning kan tas till nya nivåer « Foliehatt

Kommentera

