Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Verkligheten motsvarar inte teorin

Jag läser en rubrik, kaos kan bli kostsamt för miljön.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/tagkaos-kan-bli-kostsamt-for-miljon_5877719.svd

Det är i sig ingen nyhet tycker jag, för det kan nog vem som helst räkna ut. Järnvägen lanserades på åttiotalet som alternativet, dit man ville få människors resande. Man arbetade hårt med image – kan nog säga att det var en hel del botox och annat där. Men i takt med avregleringar och försäljningar har det blivit sämre och sämre. SJ och den utförsäljning som skedde är en av det nyliberala våta drömmarna som faktiskt inte fungerar – verkligheten motsvarar inte teorin.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/leveranser-for-miljoner-fros-fast_5874647.svd

Vilket inte är så konstigt, för när den ena handen inte vet vad den andra gör – då kan det bli lite svårjobbat. Jag såg att Ulf Adelsson försökte skapa en slags samordning runt banverket, Sj och andra som är inblandade men fick blankt nej av minister.

Men det är nog självklart för alla utom henne att en centralisering är nödvändig.

Dels för alla resande som lever i ständigt kaos – att planera sitt resande blir en omöjlighet. Jag känner ett antal som pendlar åt bägge håll mot Stockholm – Västerås och samtliga får sina dagar förstörda av den inkompetens som faktiskt visar sitt ansikte.

Det andra är den aspekt som tas upp i artikel. Det klart att miljön kommer ta stryk. För om du inte kan lita på att du kommer fram, vad gör du? Skaffar dig transport som kanske inte är miljövänligt som du kan lita på. Samma för företag, om varor inte når fram i tid och de får förseningsavgifter och dålig policy.

Så, vilka förändringar ska göras?

Som jag ser det som en lekman är en centralisering nödvändig. Utan det kommer det inte kunna ske en samordning av arbeten, turer, personalresurser och information. Många kockar ger en sämre soppa, här är ordspråket helt sant.

Att centralisera är en akut åtgärd och bör ske snarast. Men sedan bör man skapa ett nytt järnvägsnät och speciellt i storstadsregioner, där pendeltåg och fjärrtrafik kan separeras.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: