Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

En gång cyklade jag…

Läser ett inlägg om digitala medier och skatter. Först har jag lite svårt att förstå varför det ska vara en likhet, eftersom det är olika former men samma nyheter. Men efter ett lite inre resonerande med mig själv, borde ju inte formen avgöra nyhetsvärdet och där kanske poängen ligger.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ta-strid-for-digital-media-kulturministern_5735069.svd

Men framförallt fastnar jag för det nya sättet att hantera media och den snabbhet vilken uppdateringar sker idag.

En gång för länge sedan cyklade jag varje söndag och köpte tidningen i en liten tobaksaffär. Om den inte kommit cyklade jag hem för att återvända senare eller så satte jag mig på ett cykelräcke och väntade.

Redan då intresserade jag mig för nyheter. Det är en känsla att stilla nyfikenhet, läslust, kunskap.

Det kan var lite så att jag saknar den där väntan ibland.

Idag är det digitala landskapet så brett, snabbt och börjar utvecklas till en slags realtidsövervakning världen över, att det ibland blir tröttsamt. Jag kan kolla kriminalteveserier och skrämmas lite av det digitala samhälle som övervakar mig, om än överdrivet.

Ja, eller är det överdrivet?

Jag kan hålla med om det digitala samhället ger oss större möjligheter men samtidigt är det också lättare att manipulera och driva kampanj eller komma med påståenden som kan vara osanna eller inte. Senast var Wikileaks vara eller inte vara i Sverige.

Först inte, sedan vara, sedan frågetecken.

Det är lätt att falla för ryktet och slänga ut nyheten som en sanning, utan att kontrollera  – allt för att vinna matchen om att vara först.

Vad har det här med skatt eller inte?

Digitala medier kommer växa ännu mer. Och de är ett demokratiskt instrument. Därför borde självklar en likhet i tillgänglighet vara en självklarhet. Att det sedan finns ett allt större vinstintresse som ropar efter att behålla mer av intäkter, är självklart.

Även om det är ett demokratiskt forum, så har nyheter en vara att sälja.

Ju bättre paket, dessto mer reklam och pengar.

Vår värld har blivit allt mer kommersialiserad, på ett annat vis än förut. Det skapar också förbindelser mellan den som förmedlar och den som köper annonsplats. Men jag tror inte det är skillnad på att sälja för att överleva – det har människan gjort i långa tider. Och jag tror att nyhetsrapportering ska jämställas över hela linjen, för att inte skapa trycket av att en nyhet skapas för pengarnas skull utan för någon ideologisk, sann, objektiv vinkel. Kanske naivt men samtidigt sant, för mig.

Nyheter har för mig inte ett orimligt pris, det är en inkomst och utkomst där mer än pengar spelar roll.

 

Kommentera

