Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Samhället vi vill leva i

I medier ser jag och hör om försök till skjutningar i Malmö.

Mest troligt följer förövaren eller förövarna mediabevakningen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/klart-man-blir-orolig-1.1192968

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2182631/fler-poliser-satts-in-for-att-hitta-malmo-skytten

Och det dras paralleller till John Ausonius, lasermannen, och man försöker även dra växlar från den tidens främlingsfientlighet till dagens.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7992596.ab

Vi lever i Sverige idag, i lågt tryck, när det gäller dessa frågor. Igen.

Det känns som när jag skriver att jag närmar mig ett område som minerat och det gäller att väga ord som guld. Det känns som om jag mer försiktigt trycker på tangenterna.

Och det känns fel.

För det var så diktaturer skapades – att människor inte vågade skriva, säga, uttrycka sin mening.

För ämnet blir alltför infekterat och någonting infekterat varar och kan till slut lukta illa.

Ytterst handlar det om vilket samhälle vi vill leva i, där vi ser skillnader på människor eller likheter. Jag tror att likheterna är större än skillnader och jag tror på det som Emerich Roth säger:

Det finns bara en ras och det är människan, det finns bara en religion och det är kärleken.

Jag var nämligen igår på ett föräldramöte där människor som pratade somliska, kurdiska och arabiska var inbjudna. Ett fantastiskt möte med många frågor och diskussioner. Och återigen såg jag mer likheter än skillnader mellan oss medmänniskor.

För vet ni, det var samma frågor som på vilket föräldramöte som helst.

Vi har väldigt lätt att tro att vi skiljer oss som människor men behoven är desamma.

Vi värnar om våra barn, om utbildning, om ett bra samhälle med tolerans och kärlek. Likheter var större än skillnader.

Och därför är det viktigt att vi inte tystnar, vi som vill ha ett samhälle som tror på individens rätt till trygghet.

Det var någon som sade att demokratin ständigt måste återerövras.

Det är sant.

Och det gäller att rädslan inte styr våra handlingar utan tron på ett bra samhälle – där vi är likvärdiga medborgare och ständigt återerövrar rätten till demokrati, yttrandefrihet och medmänsklighet.

 

Kommentera

