Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

SJ SJ gamle vän

SJ SJ, gamle vän.

Ja, vad ska man säga om SJ som inte redan är sagt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sj-staller-in-flera-tag-aven-under-lordagen-1.1190120

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sj-stoppade-tagtrafik_5516165.svd

Det verkar vara en en evig visa av förseningar, problem och störningar – och då har inte vintern ens börjat. Jag hörde en kvinna som åker mycket tåg som lite raljerande sade:

” Jag trodde jag hört allt. Det är solkurvor, kallt, snö, löv på spåret, signalfel, fel på loket, djur på spåret och sist så blev vi stående på grund av ett paraply fastnat i dörren. I tjugo minuter. Det är nästan alltid en timmes extra restid varje dag p.g.a. alla fel. ”

Om jag vore chef för ett sådan företag skulle jag nog ta mig en rejäl funderare.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/adelsohn-nu-blixtgranskar-vi-tagen_5516523.svd

Och titta på det som faktiskt fungerar. För det måste finnas saker inom SJ som fungerar och då kan man undra, varför fungerar det men inte mycket annat.

För självklart måste det finnas saker som de kan ha som egna ex. Om inte annat måste de kunna vända blicken ut från Sverige och titta på bra ex. där. För det måste finnas bolag i andra delar av världen som löser den här typen av problem som SJ har och som har ett liknande klimat som vi.

För som det är nu, är det ett skämt.

En sak som måste ligga på regeringsnivå och där banverket och SJ måste kunna trycka på är att skyndsamt göra en omställning av järnvägssystemet så det utökas och blir mer effektivt. Vi lever i s.k. moderna tider ( alla människor lever alltid i den moderna tiden, oavsett århundrade eller årtusende ) och där vi diskuterar grön politik. Minskade utsläpp och att tåg är ett miljövänligt sätt att transportera på.

Men i så fall, fundera på hur man då kan få det att fungera och; titta på de goda ex. som finns och gör likadant. Då kan trenden vändas.

 

Annonser

One comment on “SJ SJ gamle vän

  1. Pierre
    oktober 16, 2010

    Precis! Återreglera tågtrafiken, så att underhåll, bana och trafik sker inom samma bolag. Uppsplittringen idag gör att det är svårt att få helheten att fungera.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on oktober 16, 2010 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , .
%d bloggare gillar detta: