Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Hur skapar du fred i en värld av hat?

Hur skapar du fred i en värld av hat?

Det är väl en ganska bra fråga, när vi ibland/ofta ser rubriker om försök till fred i mellanöstern – Israel/Palestina t.ex.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/tidsfristen-pa-vag-lopa-ut_5402695.svd

Det är så lätt att släppa ord som försoning, förlåtelse, medkänsla – när rötterna sitter så djupt att du måste förstå varför buskarna slåss om vattnet som håller dem vid liv.

Jag mötte en flicka för många år sedan som hatade judar. Mer än allt annat. De hade enligt henne förstört hennes liv, hennes familjs och hennes släkts liv. Det var ett oresonligt, svart, ilsket hat mot en fiende som hon aldrig skulle kunna försonas med. Det spelade ingen roll vilka ord jag använde, vilka argument, vilka känslor jag försökte lyfta fram – hatet var ympat i henne.

Hur bemöter man den typen av hat?

För hatet finns överallt i vår värld – men vi kan ju inte låta det få regera. För vilken värld kommer vi då att leva i? Jag lyssnade i fredags på en kvinna på bokmässan som sade – att i världen finns det massor med människor som gör gott, varje dag. I vår vardag gör vi gott, i världen gör vi gott. Och så är det.
Jag tänker också på en annan klok kvinnan som sade till mig för några år sedan – om en ny ledare som kom till en arbetsplats:

” Vänta ska du se, inom ett halvår har han rivit ner allt vi byggt upp senaste femton åren. ”
Jag tvivlade men ändå kände jag att hon kunde ha rätt – och hon fick rätt.

Det tog inte ens ett halvår.

Så, vad vill jag säga?

Jag tror att vi människor i mångfald gör mer gott än ont – och jag tror vi älskar mer än vi hatar. Ja, det är ganska uppenbart. Men, ett stort men, är att det räcker med några få personer som tar sig en ledarroll och de kan riva sönder allt det bra på väldigt kort tid.

Och det är där vi måste börja någonstans.

Ledarskap är viktigt.

Se Nelson Mandela, som efter så många år pratade om försoning. Sydafrika kunde idag varit ett mycket mer annorlunda land idag, om hatet och misstron fått härja. Och där har ledarskapet i de här länderna ett stort ansvar.

Politik kan många gånger handla om balansgången mellan idéer och grupper och viljan att inte stöta sig, för att få fortsatt makt. Men politik handlar lika mycket om modet att bryta mönster och skapa nya vägar. Vägar där möten, försoning och medkänsla finns på riktigt, och fyller de med verkligt innehåll.

Det är det enda sättet minska hatet och hitta freden.

Kommentera

