Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Sätt inte etiketter på manligt och kvinnligt

Vad bränner vi pengar på?

http://www.expressen.se/Nyheter/val2010/1.2053682/schyman-eldade-upp-100-000

http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/fi-brande-upp-100-000-kronor_4958211.svd

Ja, man kan undra när man ser Gudrun bränna 100 000 kr, som en manifestation.

Hennes syfte var att visa att så här mycket förlorar kvinnor varje minut på den ojämlika arbetsmarknaden. Det är en viktig tanke, som man faktiskt bör fundera över.

Någon PR-expert säger att hon biter sig själv i svansen – vem betalar honom för det och var står han någonstans i fåran av åsikter?

Jag är inte feminist men jag är för jämlikhet, jag är för lika villkor på arbetsmarknaden och allt det som kvinnor och män som Gudrun står för och vill arbeta mot. Men jag vill inte ha en etikett på vad jag är och jag tror inte på att man ska sätta människor i fack. Vi är mer en enda sak, en enda åsikt.

Och där tycker jag det är viktigt att var och en tänker efter själv, vad en rättvis värld innebär och hur man kan arbeta för det.

För total rättvisa existerar inte, det är en utopi. Människan drivs alldeles för mycket av egennytta, så vi måste nog klonas om och förändra våra gener för att få bort det. Men om vi kan skapa en medvetenhet runt de här frågorna och arbeta för att könsskillnader inte har med duglighet att göra – då har vi kommit väldigt långt.

Sedan finns det andra sätt som alltid diskuteras – allt från kvotering och lagar till mer undervisning och information.

http://www.expressen.se/Nyheter/val2010/1.2053466/littorin-kvotera-in-kvinnor-i-styrelserna

Ja, i vissa fall kan allt det nog behövas men det blir även ett likhetstecken mot all annan diskriminering och att då dra paralleller och försöka förändra hela världen – det är lika mycket en utopi.

Men jag tror att liknande manifestationer kan få folk att stanna till den där minuten och fundera över sin egen roll. För är det egentligen kön som avgör din duglighet, ditt yrkeskunnande, din kompetens och då i förlängningen – dina arbetskamraters eller om du är arbetsgivare, dina anställdas. Visst, att bränna hundra tusen kronor kan verka lite arrogant men då kan man fundera på hur många miljoner vissa företag eller kommuner bränner på helt idiotiska saker som inte är till nytta, då är det här ett sätt att uppmärksamma det.

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/scb-sverige-tar-sma-steg-mot-jamstalldhet-1.1133534

För mig handlar det mycket om de etiketter vi sätter på manligt och kvinnligt.

Jag har aldrig varit vidare praktisk, är jag mindre man för att jag inte gillar att snickra eller ligga under bilen? Jag känner mig inte så. Jag har andra saker som jag är bra på och som kanske hos vissa skulle betraktas som mer kvinnliga egenskaper – lösa konflikter, föra samtal, lyssna. Jag tycker om att skriva, läsa och engagera mig socialt och arbeta för humanistiska, medmänskliga frågor.

Och där ligger en av många nycklar – att vi inte sätter en massa etiketter på manligt och kvinnligt och låter var och en bli det den önskar, då kan vi nå längre. Men vi har en lång bit kvar till dess.

2 comments on “Sätt inte etiketter på manligt och kvinnligt

  1. Lisa, Helsingborg
    juli 6, 2010

    Bäste medmänniska! Ibland måste man bara ta till extraordinära medel för att få människor att förstå att vi kvinnor inte längre accepterar att bli värderade mindra värda i såväl pengar som annat. Jag och många med mig har för länge sedan insett att vi aldrig kommer att få någonting frivilligt från alla de män som sitter i beslutande ställningar över allt i samhället och i näringslivet för det betyder att några av dem måste ge av sitt! Detta är en utopi annars hade vi sett förändringar för länge sedan.

  2. Jonas
    juli 6, 2010

    Så fruktansvärt osmakligt gjort!!

    Och den här kvinnan lever på pengar som jag TVINGAS BETALA I SKATT!!!!

    De här pengarna hade gjort mycket bättre nytta i någon slumpvis vald skola istället för i din grill Schyman!

    Dessutom är det olagligt att förstöra pengar på detta sätt.

    Ta dig i Almedalen, och lägg dig själv på grillen Frau Schyman!!!!!!!!!!!!!

Kommentera

