Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Varför så neggo – ja, negativ??!!

Jag läste en sak på Facebook, om det stora bröllopet i dagarna.

http://www.expressen.se/Nyheter/brollopet/1.2031643/victorias-gladjetarar-pa-galafesten-pa-konserthuset

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/politikernas-basta-rad-till-brudparet_4887953.svd

Varför vara så neggo – negativ?

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/stamningsfullt-pa-riksdagens-gala_4888221.svd

http://www.dn.se/nyheter/sverige/stamningsfullt-pa-riksdagens-gala-1.1124862

http://www.dn.se/nyheter/sverige/varldsmedia-riktar-blicken-mot-sverige-1.1124805

Och ja, jag kan inte förstå det. OM man tycker det här är skit, blunda, titta inte, läs inte tidningen – ja,  det påminner lite om en sak på sjuttiotalet.
ABBA.

Det passade faktiskt jäkligt bra att det var en glimt av dem på teve när de gjorde Dancing Queen.

För när jag växte upp fick man inte lyssna på ABBA. Det var inte hippt, nästan lite töntigt – jag menar, vad var det för musik? Och kläder? Det var mycket coolare med hårdrock a la Judas Priest ( kommer ni ihåg dem). Jag var väl lite åt hårdrockshållet.

Men som många andra lyssnade jag ändå på ABBA.

Det fanns någonting med deras sound, musik som fastnade. Men det sade man inte, man var neggo – negativ. Vilket skit.

Och det är lite som det här bröllopet. Fan vilket skit, jag dizzar det. Och samtidigt tittar jag lite i smyg. Ungefär som jag har den där flaskan gömd någonstans och tar mig en lite sup – men jag dricker egentligen inte.

Jag är inte rojalist men – och där är det faktiskt någonting en del vill se bort ifrån – det är faktiskt en ganska stor grej. För alla som tjatat om proletariat ( lyssna Schyman och Ohly ) har här en vanlig grabb från vischan faktiskt träffat en vanlig tjej av…ja, en vanlig tjej som råkar vara prinsessa. Och det är det som gör det en anings större – för hon ska bli regent och statsöverhuvud, vad vissa än tycker om det.

Men att hålla på att vara neggo när två människor uppenbart tycker om varandra och hitta alla möjliga fel istället för att se det vi behöver mer av – kärlek – är för mig lite löjligt. Faktiskt, önska lycka till kan man göra med alla människor som hittar någon som det känns rätt med. Oavsett om man är från Ockelbo eller ett slott i Stockholm.

Så , grattis.

4 comments on “Varför så neggo – ja, negativ??!!

  1. Dan
    juni 18, 2010

    Vem kan glömma Judas Priest? De gör sig hörda med jämna mellanrum här hemma.

    Abba….nej du….det har jag inte gillat. Inte ens i smyg.

    Jag tycker det är lite roligt att hon gifter sig med Robert från Boxer.

    • tioockendroppe
      juni 19, 2010

      Judas Priest var en av mina husgudar – men jag lyssnade nog på allt – från Ramones till Mozart, Totte Wallin ( vem kommer ihåg honom ) och Styx.
      Jag såg reklamen med Robert från Boxer.
      Och samtidigt kan jag bli lite förvånad över alla som måste spy galla över bröllopet – det är bara blunda och titta åt ett annat håll.

  2. Dan
    juni 19, 2010

    Sant. Jag åker hem till Magnus och tittar fotboll i stället för att gnälla. Carola sitter redan klistrad framför burken.

    Bror min hade JP som husgudar och just nu plockade Spotify (min ”allt”-spellista . ca 3 veckor lång) fram ”Green Manalishi”. Styx är klart underskattade. Mina jämngamla släktingar skrattar fortfarande åt mig då jag försäker förklara storheten i låtar som ”Renegade” och ”Mr. Roboto”.

    • tioockendroppe
      juni 19, 2010

      Styx rullade på rätt bra där men idag tror jag knappt någon vet vilka de är…
      Själv har vi bläddrat mellan kanaler – fotboll och bröllop och därimellan 40 årskalas och lite träning.

Kommentera

