Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Härligt med lite åsikter

Jag tycker det är härligt att Jan Björklund bryter sig ur blockpolitiken och skapar lite debatt. Det blir så otroligt tråkigt med den här blockpolitiken, där strategin att blocken ska ha gemensamma utspel och områden, på ett vis blir som ett gammal tuggummi.

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/fp-krav-pa-statlig-a-kassa-1.1111850

Det tuggas om och om, i samma frågor och av samma personer.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/arbetsmarknadsministern-fps-krav-ar-en-god-ide-1.1112384

Jag har mutat in mitt område och där ska du inte in och röra om.

Det är lite mer roligt med vilda västern – där det lite oväntade händer ( eller i alla fall lite mer höjt tonläge ) och de små partierna faktiskt kaxar upp sig mot de stora. För att det ska finnas en dynamik måste även de mindre våga.

Om a-kassan ska vara statlig eller inte, har jag faktiskt ingen åsikt om. Det viktiga är att folk inte utförsäkras och att i ett land som Sverige finns en trygghet i att veta – att veta om, att händer det någonting, ska jag kunna förlita mig på det jag har gjort och att det jag bidragit i form av skatter, ger mig tillbaka en trygghet och till slut värdighet.

Det är mitt sett att se statens eller fackförbundens uppgift i just den här frågan. Det är så lätt att slå på den som redan ligger ner och nästan har gett upp – för den kan inte fylla lungorna med luft och skrika.

För det är ett mänskligt syndrom. Den skriker högst, får mest hjälp. I alla avseenden. Och det är många gånger ett generalmisstag.

A-kassan är en försäkring för samtliga, för vi kan alla hamna där. En olycka, sjukdom och till slut arbetslöshet kan vara en väg. En annan arbetsbrist. Hela systemet är länkat i varandra och det behövs en rejäl översyn av det. Sedan vet jag att det finns en cynism ibland, speciellt bland människor som arbetar inom dessa branscher, att inte tro på människor.

Vi värderar istället för att sätter värde på. Och det är en fara. För varje människa är unik, som någon sade till mig idag. Vi är vårt eget avtryck och bör också behandlas med respekt utifrån det.

Rätt eller fel, Björklund? Jag vet inte, det viktiga är bemötande och tron på människan – sen tror jag inte det spelar så stor roll var saker och ting hamnar. Men det är bra att du sticker ut hakan och skapar debatt – mer av det, tack.

Kommentera

