Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Diamanten kanske är en simpel sten

Några korta reflektioner mellan klädbyte och cykeltur.

Idag har jag varit på någonting som heter Låtskrivarfestival för högstadiet i Västerås. Jag blir så imponerad av dessa 14 och 15 år gamla ungdomarna som vågar står inför fullsatt konserthus och ge järnet.

Jag kan verkligen ser hur det lyser i deras ansikten, när de förverkligar en dröm. Och vad vore vi utan våra drömmar?

&&&&&&&&&

Sen läser jag två saker när jag kommer hem. Dels spekulation om boräntor. Visst är det intressant med bostadsmarknaden och egentligen vilka luftslott marknaden ( du, jag, mäklare, banker och andra intressenter ) bygger upp.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/hushallen-bar-sjalva-hela-ranterisken_4771637.svd

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/baksmalla-efter-bolanefesten_4770897.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/privatekonom-om-bostadspriserna_4771955.svd

Jag kom ihåg den vansinneskarusell det var förra gången och så gick luften ur – det var som en ballong som började pysa lite och sedan ganska rejält. Och det känns ibland som om vi inte lär av historien, trots att den är nära.

Behov av ett boende är ett av de mer primära som vi vill tillgodose. Alla har vi olika drömmar och möjligheter. Och plånbok avgör i många fall. Det är som att se Lyxfällan, där människor ibland lurar sig själv och kan få gå från hus och grund. För vi vill ha den där drömmen ibland som vi inte kan få och då tar vi lån eller skuldsätter oss.

Vad är ett boende värt?

Det är en bra fråga. För en del väljer att se till att bo centralt är viktigt och sparar in på mat, kläder och annat. Det finns de som lever över sina tillgångar till bubblan spricker. Och därför är förväntningar – personliga och marknaden – mycket av det som styr. Och skapar just en bild av ett värde, som helt plötsligt inte är sant.

Jag hade ett antal jag kände vid förra vändan, som hamnade i en karusell av status och när allt sprack, sprack inte bara drömmen utan en massa annat samtidigt.
Ska vi döma?

Vi kan ha kul åt, grina med, förvånas över människor i Lyxfällen. Jag har hört många kommentarer om det programmet. Och folk förstår inte. Men samtidigt tror jag inte steget är långt till mig själv och det är det som berör.

Men drömmar kan ibland ha ett ganska högt pris och man måste själv fundera var gränsen går för min egen dröm och mitt boende; och vara smärtsamt medveten om diamanten kanske är en simpel sten när allt rasar…

&&&&&&&&&&&&

Läser om videoboxar. Visst är det underbart. Att få tag på en bra box och bara sjunka ner och undan och njuta. Slippa reklam, väntan på hur det går, följa personer. Det är precis som en god bok, om serien är bra.

http://www.dn.se/dnbok/medelklassens-nya-roman-ar-har-1.1111585

Bra just nu?

Jag har fastnat för The Wire. Underbart realistiskt serie om poliser som kämpar mot korruption och vardag och deras motståndare, de mest kriminella och deras liv och vardag och drömmar. Se den.


Kommentera

