Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Idéer som vinner

Nu skruvas temperaturen upp lite, vad gäller opinionsundersökningar. Först igår, där mer personrelaterat visade att de flesta ser Reinfeldt som mer kapabel att regera. Och idag så ökar bägge blocken och de röd-gröna drar ifrån.

http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/ras-for-sverigedemokraterna_4758589.svd

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/ras-for-sverigedemokraterna-1.1110160

Detta trots sin budget och besked om höjda skatter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7176737.ab

Jag tror fortfarande att de mindre partierna i alliansen måste börja profilera sig. Hur tyst har det inte varit om C och KD senaste veckan i media. Björklund har profilerat sig lite mer och varit synlig och det vinner FP på i längden tror jag. Det gäller att tränga igenom bruset som finns och våga sticka ut.

Jag håller med honom i att elever inte ska sätta lärares lön.

http://www.dn.se/debatt/elever-ska-inte-vara-med-och-bestamma-lararens-lon-1.1109892

Dock kan utvärderingar vara ett stöd för arbetsgivare, för att se hur läraren agerar i klassrummet. Jag håller med om att läraryrket är ett av Sveriges viktigaste arbeten och om man läser artiklar och debatt, är det någonting som alltid är brännhett. Elevers makt inom skolan är en viktig del, i det avseende att det handlar om demokrati. Utan en fungerande elevdemokrati, får du ingen riktigt bra arbetsplats.

Men undersökningen då?

För mig finns två reflektioner till.

Den ena är att S fortfarande har en bas att falla tillbaka på. Annars skulle inte det stödet vara så konstant. Trots att Mona Sahlin inte har det största förtroendet, har det partiet en väl inarbetad bas ( men den minskar ). Jag tror att det kanske håller några val till men sedan kommer ledarskap och innehåll ( en reformation i retorik ) vara nödvändig.

Att se sig som ett arbetarparti idag, är att se sig som ett medelklassparti. Det har man förstått genom att flytta in i mittfåran som de flesta andra men det behövs samtidigt en omläggning av retoriken. Att prata om arbetarklass är att arbeta om segregationsklyftor  som kanske mer handlar om brist på utbildning, utanförskap p.g.a. boende och ett socialt arv som påverkas av nedskärningar inom sociala försäkringar, vård o.s.v.

Där kan alla partier hjälpas åt i och för sig.

Det andra är att det som ses som den stora valfrågan är ekonomi. Jag vet inte om det riktigt är så när man pratar med människor. När jag pratat runt lite har det handlat om idéer – om sakfrågor som även betyder annat. En är miljön ( inte undra på det stöd som MP har ), en annan är skolan ( kan bero på att jag cirkulerar runt den världen ) och den tredje arbeten. Allt hamnar i och för sig inom ekonomi men samtidigt handlar det faktiskt om idéer – vad vill jag utveckla. Det är lätt att hacka sönder andras förslag men det viktiga är att visa det egna – där tror jag den stora vinsten ligger hos vanliga människor.

Kommentera

