Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Försäkringskassans dilemma

Ett system som inte fungerar – ja, det är försäkringskassan.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortsatt-strid-for-skadade-soldater-1.1109635

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7169471.ab

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1996527/forsakringskassan-omojligt-att-gora-undantag

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1996648/mikael-skadades-i-afghanistan-vagras-ersattning

Reportaget om skadade soldater som får problem med kassan, är bara ett av många som varit det senaste året. Det är för mig helt obegripligt att ett system som ska ta hand om människors värsta tider, är så inhumant.
Det känns som om det är fel personer som styr eller arbetar just där.

Det går inte att göra undantag, säger en talesman. Och det där är försäkringskassans stora dilemma. Att de inte individuellt kan pröva fall utan hela tiden hänvisar till paragrafer. Jag tycker att de som arbetar på försäkringskassan ska vara personligt ansvariga för handläggning och deras närmaste chef juridiskt ansvarig, för felbehandling. Då tror jag att det skulle se väldigt annorlunda ut i handläggning.

Jag tycker det är fegt och ynkligt när nästan alla yrkesgrupper i Sverige är personlig ansvariga för det de gör och handläggare på försäkringskassan kan gömma sig bakom paragrafer. Det behövs ett Lex försäkringskassan, som tydligt visar att handläggarens personliga ansvar och kontakt utåt är juridiskt bindande och om felbehandling sker ska dessa kunna föras vidare juridiskt, i värsta fall till rättegång.

Jag tycker det blir är ännu mer intressant då Carl Bild säger att han inte tvekar om den svenska insatsen i Afganistan.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/jag-har-blivit-starkt-i-min-uppfattning_4751875.svd

Vi har en styrka på ca 500 man, som gör en insats. Jag har alltid själv haft svårt att väga för och emot i den här frågan. Visst ska Sverige bidra med sitt kunnande när det gäller fredsfrågor, humanitära insatser och aktivt försöka stärka fred. Men den här styrkan blir indragen i regelrätta strider på ett annat vis än t.ex. FN-styrkor.

Motståndet jag känner är att vi deltar i ett slags korståg, ännu ett av många som förekommit sedan tusentalet och där det på ett vis står GUD mot GUD. Det skapar ingen bra grund till förståelse. Att fundamentalism möts av annan fundamentalism ( den amerikanska högerns tro på att GUD är med dem ), är ett sätt att skapa motsättningar. Och på ett vis är det just det vi stöttar när vi deltar i kriget.

Så jag är kluven när det gäller den biten.
Och jag undrar vad Carl Bildt säger om det sätt som de skadade svenskarna i Afghanistan behandlas när de kommer hem – ett system som han är ansvarig för som aktiv politiker. Om vi ska delta måste de män och kvinnor som sätter sina liv på spel, kunna vara en del av de undantag som försäkringskassan gör – eller ska jag säga, borde göra.

Kommentera

