Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Komrevolutionen – vem äger nätet?

Kriget om Internet, tillgänglighet och lagligt vs olagligt fortsätter.

Pirate Bay har tvingats släcka ner men jobbar febrilt för att hitta en lösning. Och det här handlar om nätets frihet.

http://www.svd.se/naringsliv/it/pirate-bay-stangd-efter-domstolsbeslut_4733125.svd

Jag läste igår att de som laddar ner mest är de som handlar mest.

http://www.svd.se/naringsliv/it/fildelarna-koper-mest_4730737.svd

Kan det finnas en koppling?

Självklart, genom att skapa ett behov, får man behov. Istället för att hela tiden fokusera på felet med nätet och hur mycket bolag och artister förlorar, kanske man ska se till hur mycket de vinner. Åtminstone artister, författare, musiker. Det finns idag en fantastisk möjlighet till marknadsföring via nätet och det glömmer vi lätt bort.

Upphovsrätten är en fråga som sysselsatt människan sedan papyrusrullen. Vem äger ordet, tonerna, bilderna? För det är samtidigt så att den som skapar vill vara synlig men mellanhanden vill tjäna pengar. Så har det varit under en ganska lång tid på speciellt nittonhundratalet. Vi har agenter, förlag och bolag som specialiserat sig på det här och helt plötsligt står de med skägget i brevlådan.

Men självklart ska folk ha betalt, speciellt konstnärer. Men precis som livet förändras, förändras marknader. Det här har alltid varit en del av människans uppfinningsrikedom. Och i och med Internet har det skapats subkulturer av människor som aldrig kom genom nålsögat hos musik och bokförläggare men som ändå kan skapa sig en röst.

Och en marknad.

Det är just den som är krigszonen. Rösten är inte intressant för bolagen, det är pengarna. Och där skapar Pirate bay problem. De jävlas, retas, ifrågasätter gamla mönster. Det finns partier som piratpartiet, som kommer svänga i sympatier de närmaste tio till tjugo åren, beroende på vad som händer.

För idag växer en generation upp med ungdomar som är vana att hitta sitt eget – de styrs inte av bolagen på samma sätt som förut. Bolagen kan inte bestämma marknaden längre, det är alltmer konsumenten. You Tube firade fem år nu. Fem år. Känns som sajten har funnits mycket längre. Den är en del av inte bara ungdomars vardag utan mångas.

Och det är just på det viset det skapas nya marknader. Ett bolag kan inte styra tillgång och efterfrågan, och det är säkert frustrerande. De tänker säkert ibland på de gamla goda tiderna. Men det är nya goda tider som ligger framför oss och för att vara med att leka, måste de anpassa sig – annars kommer de gå under.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: