Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Men nubben till midsommar, det är ju tradition?

Sprit kostar pengar, inte bara när du går till systemet.

Sprit kostar samhället, dig och mig, en hel del. Ett antal miljarder varje år. Om sprit skulle komma som drog idag, skulle den antagligen totalförbjudas. Med största sannolikhet skulle den klassas som samhällsfarlig – tänk alla fulla människor en fredag/lördag kväll i city och alla konflikter som blir. De skador som uppstår vid misshandel eller slagsmål.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/supen-kostar-50-miljarder_4705483.svd

Tänk dig en värld först utan den fyllan och sen med. Blunda och tänk den bilden.

Men det finns en social acceptens för drickande av alkohol. För jag menar, jag är ju inte den där jäkeln som muckar på fredagen i city, jag sköter ju mitt – det är så skönt att varva ner framför teven och ta ett glas rött.

Jag har delvis sett hur alkohol bryter ner, på nära håll. Jag har även sett ungdomar som haft det som inkörsport till andra droger, tyngre droger. För det är en drog, alkohol – du blir nämligen beroende.

Men allt det där vet nog nästan varenda människa och samtidigt, vad gör vi?

Det har kommit ett parti, spritpartiet.

http://spritpartiet.se/

Det är motsatsen till vad det låter som och som vill halvera konsumtion av alkohol på tio år. Jag tror att många utåt sett håller med men sen, det gäller ju inte mig. Jag menar, mina glas med rödvin fredag kväll, det är ju egentligen inte mig de menar. De menar ju ungdomsfyllan, alkholisterna utanför stadsmissionen.

Ja, det är nog dem spritpartiet menar.

Det gäller att ta sig en blick i spegeln och fundera.

Jag tycker att alla människor gör sitt val och jag är inte nykterist men kan fundera runt ordet acceptens. Vad är det vi accepterar när vi tänker alkohol och vad är det vi legitimerar? Jag tror att någonstans gäller det ett ha sunt förhållande till alkohol.

Jag tycker spritpartiet har ett bra mål, en halvering. Precis som artikeln beskriver, finns det ganska enkla sätt att nå dit. Frågan är om vi bryr oss? Egentligen. Jag menar, det där gäller ju inte mig, eller hur? Jag menar, visst kan jag gå på den där after worken och dricka cola, gå på den där förfesten utan ölen eller vinet eller det där mötet i Bryssel, som EU-parlamentet ordnat och minglet?

Det är någonting att fundera på. Men, jag slappnar ju av mer med vin, samtalen blir ju trevligare, jag får alltid bättre idéer efter några öl. Inte sant? Är det inte så för dig med?

För vi nedärver beteenden, social acceptens. Jag kom ihåg när jag var med min pappa och man tog kaffekask fredag eftermiddag på bygget – och det var inte så länge sedan. Idag är det annorlunda förstår jag.

Men om vi enbart tar en funderare runt våra egna tankar när det gäller alkohol, bara där tror jag vi kan komma ett steg till. Men, det är ju inte så farligt med den där nubben på midsommar, det är ju ändå tradition, eller hur?


Kommentera

