Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Ramar och kramar

  • Det viktigaste av allt är en bra skola.

Jag läser en artikel om ett område i Storbritannien som har låg medellivslängd. Ett område där de sociala problemen är stora, arbetslöshet och drogmissbruk.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/lp-kortare-liv-pa-skuggsidan_4633341.svd

Och så, viktigast av allt är en bra skola.

Varför?

Jo, en skola kan föda drömmar och drömmar är jätteviktiga för dig att överleva. Det ger hopp om en bättre framtid, om jobb och i en bra skola hittar du gemenskap. Du hittar vänner som du kan ha kvar i livet. Du har gått i skolan, dina barn och barnbarn går i skolan. Den är en källa till glädje och oro.

Jag hörde någon som sade till mig att om du kan tänka positivt om livet, så lever du åtta år längre. Åtta år. Det är en ganska lång tid i en människas liv. Och det handlar om skolan, för ser du skolan som någonting positivt, då går du dit med glädje.

– Det viktigaste av allt är en bra skola.

Jag har mött människor senaste veckorna vad skolan betytt för dem, vad människor inom skolan betytt. Det är mäktigt att förstå, att den som arbetar inom skolan och ger någonting positivt, kan förändra en ung människas väg.

– Det viktigaste av allt är en bra skola.

Jag tänker på den områden som jag arbetar i, där skolan på ett vis är ett dagligt nav. Vad betyder inte skolan för hela området? Massor. Jag hörde någon igår som sade att skolan är ramar och kramar. Ja, så kan man se det. Ramar och kramar.

För det viktigaste av allt, är en bra skola.

Kommentera

