Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Pengar eller idéer?

Vad förändrar samhället mest – pengar eller idéer?

Det är egentligen en ganska intressant tanke, eftersom vi är i valtider och partierna försöker hissa och dissa varandras förslag, och mycket handlar om ekonomi. Höjda eller sänkta skatter och effekter av detsamma.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tolv-miljarder-mer-till-valfarden_4621613.svd

Nu är det rödgrön pengapåse som ska ge kommuner och landsting medel.

Och omedelbart skriks om höjda skatter, och faran med det.

Det jag funderar på, är pengar detsamma som idéer?

Jag ser i texten ordet välfärd och funderar vad det ordet egentligen står för. Vi kan se det ordet med olika ögon. Jag slog upp ordet på Wikipedia och fick:

samlande benämning på de delvis skattesubventionerade eller helt skattefinansierade tjänster och de transfereringar som stat, landsting och kommun tillhandahåller i syfte att säkra individens trygghet vid bland annat barndom, sjukdom, arbetslöshet, funktionshinder och ålderdom.

Kommer mer pengar ge mer resurser eller nya idéer?

Det är faktiskt en bra fråga, för det handlar om utveckling. Det är som uttrycket, du kliver inte ner i samma flod två gånger.

Idag kan jag känna att skolan skriker efter resurser och vill ha del av den här penningpåsen för att få in fler människor – men är den största förändringen pengar eller idéer?

Jag har sett det här olika tillvägagångssätten i många år och jag säger idéer. Jag hoppas, oavsett vilken allians som vinner, att viss del av pengarna ska öronmärkas för idéer istället för resurser. För människor som faktiskt vill utveckla välfärden, inne i systemet, istället för att förvalta.

Precis som i allting annat som Sverige vill vara i topp i, måste det ske en utveckling och då måste de som vill spetsa en verksamhet, få den möjligheten. Oavsett om det är skola, äldreomsorg, vård. Det är så lätt att bara säga, här har ni en större penningpåse och då är alla problem lösta.

För mig handlar det inte om follow the money – utan follow the ideas. Det är där den stora förändringen vi kan skapa en hållbar utveckling av det som kallas välfärd.


Kommentera

