Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Innovation – glädje och sorg

Telefonen är inte bara en leksak längre – den är allti allo.

http://www.dn.se/ekonomi/smarta-telefoner-gar-som-smor-1.1081408

Jag minns när vi för tio år sedan sade, tänk när mobilen är lite mer än en telefon.

Och nu är vi där.

För något år sedan fick min dotter en kommentar av en lärare att lägga ner mobilen.

” Jag håller på att skriva ner läxor och antecknar i min kalender ” svarade hon.

Hon fick ändå svaret att lägga ner mobil och inte förrän hon visade att mobilen faktiskt var ett arbetsredskap var det ok.

Samhället förändras alltid i takt med innovationer.

Och det finns också en slags skepsis mot förändringar. Så har det nog alltid varit. Jag såg en film om bilen en gång och hur människor inte riktigt förstod det stora med bilen. Det var till och med så att kyrkan – vissa människor inom kyrkan – såg det som ett slags djävulens påfund.

Jag minns också när man pratade om bildtelefon, idag är det verklighet. Och utvecklingen går framåt.

Är allt bra med utveckling?

Jag vet inte, det kanske finns viss övertro på teknik och allt det som är runtikring det. Men samtidigt lever vi alltid i det senaste, så var det även under medeltiden. Kommunikationen var inte lika snabb men innovationer var ändå en livsnödvändighet där med – allt för att underlätta livet.

Utveckling är någonting väldigt stort och som till slut kommer ner till det lilla – till vardagen. Det finns mycket som underlättar och en del som kan ifrågasättas. Det som inte kan förändras är människans nyfikenhet – den tror jag vi har begåvats med – på gott och ont. Den skapar både glädje och sorg.

Kommentera

Information

This entry was posted on april 21, 2010 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , , .
