Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Generationers minnen förvandlas till historia

Vi glömmer lätt, för generationers minnen förvandlas till enbart historia.

Och det har med en omedvetenhet om vår egen förmåga att förminska andra människor och förstora de problem som uppkommer som vi inte riktigt förstår.

För som människa måste vissa alltid ha förlorare, allt för att känna sig bättre själva.

Jag läser artikeln i DN, om väljarsympatier för SD och fastnar för några saker.

http://www.dn.se/debatt/de-som-rostar-pa-sd-ar-frustrerade-mittenvaljare-1.1077777

Dels av exploaterandet av företeelser, som artikelförfattaren skriver.

Hos alla oss finns inneboende fördomar, som vi många gånger är omedvetna om. Det är nyanser men som hos vissa speglar sig i åsikter som t.ex. kan vara rasistiska eller nedvärderande av andra människor.

Vi har det alla i oss, irritation över grannar, arbetskamrater, bekanta. Men oftast stannar det vid tio minuters klagomål hos de flesta och sedan försvinner det lika snabbt. Men tyvärr så fastnar bilder, som blir till klara sanningar hos vissa.

På ytan finns värderingar inom många områden som inte alls avviker men när det kommer till människosyn, finns en definition om vad bra och dåliga människor är. Kanske kommer det av erfarenheter, bilder, möten, barndom.

Men någonstans så kommer dessa fram och blir en del av dig.

Precis som artikelförfattaren skriver har deras åsikter glömts – eller som de tycker gömts – och nu kommer några som äntligen levererar sanningen om Sverige. Folkhemmet är dött, idag lever vi i en värld som blir sämre och mer otrygg, tänker många av dessa.

Det är dessa som SD rekryterar som en bas. Borta är bilden av en full man i marschkängor, boots och öl i handen.

Men det finns ingen möjlighet förrän våra politiker tar diskussionen på fullt allvar med dessa som står för dessa åsikter och visar svagheterna i deras resonemang, som vi kan visa populismens ansikte.

För vi glömmer så lätt, då generationers minnen lätt förvandlas till historia.

6 comments on “Generationers minnen förvandlas till historia

  1. Herr Eriksson
    april 15, 2010

    Jag har också läst Uvells artikel och förundras över att person i relativt framträdande ställning kan lyckats tota ihop så mycket kvasianalytiskt populistiskt struntpart!

    Observera att jag använder ”populistisk” i dess korrekta kontext (du och jag har diskuterat detta tidigare här på din blogg, men då i samband med begreppet ”pöbel”). För mig är populistisk inte synonymt på vad det s.k. politiska etablissemanget avser med ordet; alltså något som den ”grå massan” bär med sig tvärtemot etablissemangets föregivet korrekta definition. Demokrati innebär som du vet folkstyre; om en majoritet av folket förfäktar en viss åsikt kan den logiskt sett inte avfärdas som populism bara för att den inte inryms i den styrande minoritetens begreppsvärld. Populism är för mig snarare det förhållandet att en politisk nomenklatura av olika (mer eller mindre klart definierade) anledningar håller fast vid en ståndpunkt som man tror/tycker är den enda sanningen (axiom).

    Utan att ha några vidare kopplingar till Sverigedemokraterna gör jag analysen att de etablerade partierna i många stycken inte för den politik som valmanskåren anser bör föras; att i det läget sätta sig på sina höga hästar och tro att man kan ”upplysa” bort vad man kallar populism är inte bara naivt utan direkt enfaldigt! Jag tror inte heller på bilden av den Sverigedemokratiske väljaren/sympatisören som en lågutbildad, berusad arg ung man med en öl i näven – lika lite som alla trotskister är vinpimplande överliggare som förläst sig på kommunistisk litteratur och aldrig haft en kroppsarbete!

    • tioockendroppe
      april 15, 2010

      Jag tror inte heller att begreppet populism faller inom ramen för det artikelförfattaren skriver – dock kan populism falla inom ramen för förenkling av frågor och svar och hur du kan beskriva komplexa frågor med alltför enkla förklaringar.
      Kanske lite enklare begreppsform än den du använder, utan att göra anspråk på någon typ av helt sann korrekthet.
      Det som jag tycker är intressant, och det har jag skrivit om förut, är att förenkling av åsikter behöver bemötas – och då av människor som faktiskt har reell makt. Jag ser att dessa frågor diskuteras av många men att det samtidigt behövs nyanser i den bild som ges av vissa. Spektret för mig är så stort men samtidigt får man inte heller naivt acceptera någon sida av ” sanningen ” utan att själv reflektera över sin egen roll – och den ståndpunkt du faktiskt kan ta, som inte berövar din handling av medmänsklighet och ord av respekt.
      Nu vet jag inte hur det här svaret blev, lite trött just nu.

      • Herr Eriksson
        april 15, 2010

        Min hjärna håller också på att stänga ned för dagen, så de stora tankarna lyser just nu med sin frånvaro – vad jag ville få sagt var att det sätt som etablissemanget använder begreppet ”populism” på emellanåt gör mig heligt förb-d; genom att utmåla sina meningsmotståndare som obildade/okunniga/oansvariga populister vill man därmed implicit ge sken av den egna värdegrunden minsann innehåller element av såväl ansvarstagande, klokhet och handlingskraft trots de enormt svåra problemställningar man har att brottas med. Alltså, man handlar genomtänkt i varje läge till skillnad från populisterna som bara är ute efter lättköpta poänger. Det är ju dessutom som alla inser ett sätt att legitimera sin egen person/parti – ”vad än jag gör, gör jag för samhällets bästa”!

      • Dan
        april 17, 2010

        Jag tror att alla som talar i politisk sak gör det med utgångspunkten att de vill sitt samhälle väl. Likaväl som Usama Bin Laden vill rädda oss från vårt västliga förfall (läs Amos Oz) vill politiker av alla de slag rädda oss från ett feltänk. Alla ser de faran med den väg de inte själva vill att samhället ska vandra och gör då allt i sin makt för att få oss att se det de själva ser. Vad gör då ett par förenklade resonemang eller uppmålanden av att det är ”vi mot dem”? Ingenting, för det är ju för allas väl.

        Jag tror att dessa förenklingar är väl genomtänkta för att man inte vill riskera något i sin strävan att nå makten att förändra på riktigt. Sedan att man smustkastar sin motståndare att inte stå för en ”riktig” värdegrund eller förstår sitt lands bästa kan vi se i alla politiska läger (SD, M ,S osv). Sedan finns det partier som profiterar på att måla upp förfallet som totalt för att göra sin röst hörd. det tror jag också är rätt uppenbart.

      • tioockendroppe
        april 17, 2010

        Klokt tänkt, Dan!

  2. Pingback: Gamla opinionsmätningar luktar inte gott. « essbeck

Kommentera

