Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Ekonomi, kvinnor och makt

Idag kom vårbudgeten av Anders Borg – mannen med ansvarsfull image och lite rock n roll inom politiken.

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/borg-storsta-hotet-hojd-arbetsgivaravgift-1.1078065

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/borg-vill-visa-att-han-tar-ansvar_4570069.svd

Tydligen, av det jag hunnit läsa mig till, en ansvarsfull budget och inget dra från höften a la Göran Persson, för att bättra på opinionssiffror. Kan se en punkt som kommit tillbaka hos bägge blocken är pensionärer – med andra ord en allt större grupp som blivit intressant på ett annat vis.

En allt högre levnadsstandard har gjort den gruppen till en potentiell väljargrupp för bägge sidor. Förr var det traditionellt vänster men numer finns nog spektrat över hela den gruppen, vilket parti man väljer.

Men när jag läser de politiska kommentarerna är de sparsamma och det känns lite som budgeten själv. Lagom tråkig och ansvarsfull och inte mycket att yvas över – inte ens för oppositionen.

Läser även om spekulationer hur det går hos de röd-gröna och deras budgetarbete. Där inbillar jag mig att det finns en större spridning och precis som det skrivits, har MP fått ökat självförtroende efter alla mätningar.

Miljö är någonting som de flesta idag tycker är viktigt i Sverige.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1952798/marias-krav-skapar-kris-hos-de-rodgrona

Men det intressanta är den s.k. kampen mellan Mona och Maria. Jag tror inte det är en sådan stor kamp – det är en tidningsanka. Det handlar om två människor som vill ha makt att genomföra sin politik – de har gett sig in i det här för att kunna påverka. Men du skulle aldrig framställa det så mellan Ohly och Ericsson.
Det är en slags kamp, där det kvinnliga attributet av osämja ska försöka få oss att föreställa oss en kamp.

Och det är medialt trick. Jag vet inte att det framställts så mellan någon av de tre männen inom alliansen – att Göran är avundsjuk på Fredriks framgångar i mätningar t.ex. Ordvalen tycker jag är intressanta, mest för att det är kvinnor. Ja, just för att de är kvinnor och hur synen är på kvinnor och makt.

Kommentera

