Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

…förverkliga våra livs drömmar.

Förra veckan var det fyra borgerliga ministrar som gick ut och skrev om sina idéer för ett bättre Sverige.

Idag är det Mona Sahlin och socialdemokraterna.

http://www.dn.se/debatt/vi-har-omprovat-politiken-har-ar-vara-fyra-nya-mal-1.1076574

Jag säger som om de borgerliga ministrarna – orden är jättevackra och hade jag fötts tabularasa hade det varit möjligheternas land. Hon skriver att du och jag ska kunna förverkliga våra livs drömmar ( och får det att låta som om det enbart är en socialdemokratisk regering som kan ta oss dit ).

Men nu kanske inte verkligheten riktigt är sådan.

Att förverkliga mina drömmar har egentligen ingenting att göra med vilken regering som är vid makten – det är min egen inre drivkraft. I dagens Sverige finns redan så stora möjligheter och vägar – valfriheten kanske ibland är alldeles förvirrande. Den är som ett smörgåsbord och du vet inte riktigt vilken väg du ska välja.

Om vi varit ett utvecklingsland hade jag förstått den frasen mer, att förverkliga våra livs drömmar.

Sedan funderar jag på om det är en känga åt Göran Persson och hans kabinett hon ägnar sig åt när hon säger att utvecklingen gått åt fel håll. Hon vill kanske frigöra sig från oket.

Sedan är det mycket retorik men jag tänker precis som de borgerliga ministrarna – att gå från ord till handling, är det som förverkligar idéer. Jag tror faktiskt på den goda viljan i dessa politiker – oavsett sida. De lägger ner ett engagemang och utan att de brann för sina drömmar skulle vi inte ha det Sverige vi har.

Men det jag tror många av dessa missar i dagens Sverige är att människor är intresserade av en eller två frågor. Vi måste få en mer direkt demokrati, där varje politiker faktiskt står för sina enskilda åsikter.

Idag är det lätt – speciellt i de större partierna – att gömma sig bakom ideologin och glömma enskilda frågor. Personvalet blir egentligen inte ett personval och då förstår jag inte meningen bakom det. För då måste varenda socialdemokrat stå bakom det konkreta innehållet i Sahlins artikel t.ex. – och ta ner det på golvet och mötet med människor. För om du faktiskt som politiker konkret kan säga att det här ska vi förverkliga, lokalt och nationellt – då har du en stark valplattform. Och vi får mer personliga politiker.

Om Sahlin står för orden, står de lokala politikerna för verkligheten. Om de vågar.

2 comments on “…förverkliga våra livs drömmar.

  1. Pingback: Bidrag(s)partiet 2.0 « Frihet är inte gratis.

  2. Pingback: ”Vår idé bygger på att du – oavsett din bakgrund, oavsett under vilka förhållanden du föds – ska ha möjlighet att förverkliga ditt livs drömmar.” « essbeck

Kommentera

