Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Högt i tak?

Jag tycker det är lite intressant med Staffan Danielsson inlägg i dagens DN – där man manar till partipiska – och samtidigt vill partier ha personval och mer individuell frihet.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/frifrasare-hotar-alliansen_4543719.svd

För mig är det lite konstigt och jag får inte ihop det.

Vi tittar ju hela tiden på landet over there – USA – och tar efter massor med saker. Ibland tror jag inte man tänker efter före. För om man vill att politiker ska gå till val genom personval – är inte då tanken att man ska profilera sig? Och vilket är då viktigare – det man profilerat sig i eller partilinjen?

För om vi har personval kommer väljare aktivt välja politiker än mer för vad de står för och de kommer självklart profilera sig i olika frågor – kanske inte alltid i enlighet med partilinjen. Och när vi kommer till omröstning – FRA, Euro, försäkringskassa m.m. – så ska man då följa det man står för eller partilinjen?

Idag är just personvalet en slags kompromiss och för mig ser jag hellre att man fullföljer det fullt ut och ser vilka konsekvenser det får. För då tror jag INTE att partilinje alltid är valet och vi skulle rent av kunna få ett lite mer spännande politiskt klimat. Visst, jag tror att det skulle innebära problem i vissa frågor – kanske mycket av det som har med EU att göra – men samtidigt skulle folkvalda faktiskt kunna påverka på ett annat sätt.

Vi har genom åren varit vana att en riksdagsman/kvinna viker sig. Det klassiska det här är väl när Reinfeldt lät piskan vina på ett möte och fick en riksdagsledamot att vika sig. Högt i tak? Nja, det nådde nog inte upp till kristallkronorna i rummet.

Det är bara titta på den omröstning som var i USA om sjukvårdsreformen. Det krävs en hel del av lobbying och samtal innan man är där. Men där sätter du din personliga profil i ljuset och efteråt granskas du i ett val – ett val du med stor sannolikhet förlorar om du inte håller det du säger.

Så, jag tror att de stora partierna – M och S – måste börja fundera över den här frågan.

Jag tror att de kan bli de stora förlorarna, om en allt större profilering sker och de viner med piskan. Men det klart, vi kanske ska säga blocken. Därför är det uppfriskande att se hur Camilla Lindberg och Mathias Sundin vågar sticka ut hakan ur den grå massan och faktiskt stå för någonting. De och de partier som vågar det steget, kommer att bli vinnare i förhållande till väljarna.

One comment on “Högt i tak?

  1. Pingback: Om du tycker demokrati är krångligt Fredrik… | Sagor från livbåten

Kommentera

