Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Skolans väg?

Varför diskutera tid utan innehåll?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hogre-lararlon-mot-langre-arbetstid_4530311.svd

Det är intressant att se hur SKL lägger fram ett förslag och lockar med högre lön – som i dagens finanskris troligtvis är ganska marginell.

Om man inbillar sig att det skulle vara lättare för lärare med 40 timmars arbetsvecka istället för 35 plus tio, undrar jag hur man tänker. Lärare har idag redan ett av Sveriges tuffaste jobb. Tro ingenting annat, ni som ser till att lärare har lov. Och att diskutera timmar istället för innehåll är för mig lite absurt. Lärare får ofta höra att de har Sveriges viktigaste arbete, de har hand om framtiden. Men det är tomma ord många gånger, eftersom arbetssituationen är tung och lönen har sjunkit rejält om vi tittar i backspegeln.

För det är innehållet som måste diskuteras mer. Idag gör lärare mycket av det arbete en administratör gjorde för femton tjugo år sedan och någonstans måste pendeln gå tillbaka till att lärare faktiskt är lärare ( och medmänniskor ).

Visst, för arbetsgivaren blir det fler timmar i skolan att bolla med – men innebär det t.ex. att lärare inte ska ha förtroendetid och går hem vid halv fem och föräldrasamtalen enbart tas under dagen. När skoldagen är slut, då är alla funderingar, konflikter och annat inte en del av den som går hem.

För om en lärare då har fyrtio timmars arbetsvecka, innebär det att han/hon inte ska svara på samtal från oroliga föräldrar eller barn, som möts på kvällen och kanske diskuterar någonting som hänt under dagen?

Det är en liten del av lärarjobbet, jag skulle kunna fylla på och göra listan lång.

Jag kan även se fördelar med 40 timmars arbetsvecka, tro inget annat. Men då måste innehållet diskuteras och kanske ska man kunna lägga bort en hel del av det administrativa jobb lärare gör idag och ägna sig mer åt undervisning och arbetet med elever utanför undervisningstiden.

Jag tror inte på en reglering av tid utan innehåll.

För mig handlar det här om en skola som inte riktigt vet väg. Det finns så många olika varianter på skolor idag – från förskola till gymnasium – och inom spannet finns ett smörgåsbord. Smörgåsbordet ger så stora olikheter, att idag kan två föräldrar diskutera sina barns skolgång och ser mer olikheter än likheter.

Där någonstans måste skolan ändå hitta gemensamma faktorer tror jag för att skapa likartade möjligheter för de flesta. Sedan ska självklart skolor kunna profilera sig men ibland blir det lite löjligt när man jämför profil med övrig undervisningstid. Det är den vanliga undervisningstiden som överväger och profilen är marginell.

Och jag tror inte arbetstiden är avgörande för det. Det är som sagt innehållet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: