Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

En puff, en knuff och sedan styr de skutan

Varje generation av unga är alltid den viktigaste, i det retoriska.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/alliansen-ska-prioritera-unga_4507221.svd

Jag läser artikeln i SVD och jag tvivlar inte ett dugg på den politiska och mänskliga vilja dessa ministrar har men lite är det som att läsa läroplanen i skolan. För precis som alla dessa ord, måste läroplanen fyllas ut med reella mål och genomförande.

Det är så lätt med ord, som vill men inte kan.

Jag tycker det är jättevackert det som skrivs och den finns många sanningar i det artikelförfattare skriver. Hade jag varit någon som kom som tabularasa och inte visste någonting, skulle det vara ett utopia.

Men för mig handlar det om att fylla orden med innehåll.

De ger ex. på saker som ska/har genomförs men som vi idag inte ser konsekvenser av. Jag vet t.ex. att om man skjuter in pengar till kommuner, som ska gå till skolan, måste dessa öronmärkas och redovisas för att få en effekt.

Om du får tre tusen poliser till, måste deras arbetsuppgifter definieras och det måste ske satsningar t.ex. mot ungdomsbrottslighet. Det ser jag ingenting av.

För mig är frågan om framtiden för ungdomar alltid viktig.

Och där måste man hela tiden tänka utbildning som är adekvat eller vägar in som underlättar för unga. Jag är glad att jag fick praktikplats när jag var arton, det var vägen in.

Det bör finnas ett smörgåsbord av åtgärder – statligt och privat – när situationen är som den är idag. Det måste finnas regler som underlättar anställning för unga, som på så vis kan få erfarenheter och sedan bygga vidare på dessa.

Aldous Huxley skriver om erfarenhet:

Erfarenhet är inte vad man upplever. Det är vad man gör med det man upplever.

Men för att göra någonting av erfarenheter måste man skaffa sådana, och det får du genom livet. Förhoppningsvis får unga utveckla sin livskraft, kreativitet, nyfikenhet i tidig ålder och komma ut för att skapa sin vardag.

Men jag är inte så orolig, varje generation har sin egen lösning och möjlighet. De behöva en puff, en knuff och lite möjligheter – sedan tar de över och styr skutan.

3 comments on “En puff, en knuff och sedan styr de skutan

  1. Pingback: Jobb och bostad, tack! « Frihet är inte gratis.

  2. Agneta
    april 8, 2010

    Vet du – jag är inte heller så orolig. Men mellan varven blir jag så ledsen (och ibland förstås riktigt arg) över att en del unga har det så svårt. På många sätt. Men orolig över unga som kollektiv – nej inte alls. Full av tillit, snarare.

    • tioockendroppe
      april 9, 2010

      Jag kommer ihåg när jag växte upp och det var arbetslöshet. Varje nyhetssändning kändes det som om det egentligen inte skulle finnas ett enda jobb för mig när jag kom ut. Och samtidigt löste det sig.
      Precis som du kan jag ibland bli bekymrad p.g.a. uppgivenheten jag möter ibland – att man själv inte kan påverka och samtidigt blir jag så glad när jag hör motkraften – de där som absolut bara VILL.
      Jag mötte en fd elev i veckan – som pluggar vidare, skapar uppfinningar, söker patent – vilken kraft. Och där finns det där – en puff, en knuff och sedan styr de skutan.

Kommentera

