Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Sveriges tuffaste jobb

Skolan är som vanligt en av de viktigaste slagfälten i valdebatten.

Nu kommer socialdemokraterna med ett inlägg om arbetstiden, det som hade sin början för någon vecka sedan när skolledare går ut och vill förändra arbetstiden för lärare.

http://www.dn.se/debatt/eleverna-ar-viktigare-an-att-strida-om-arbetstider-1.1070719

Ett ganska korkat försök till debatt, som jag ser det.

För utan att diskutera innehåll fokuserar skolledarna på mer på tiden som används eller inte används.

Socialdemokraterna gör tvärtom, de diskuterar mer till innehållet – även om det egentligen inte gör det. Det lyser igenom att de är politiker, för de vågar egentligen inte diskutera mer reelt vad innehållet är. För innehållet är en vardag som är så komplex att det knappast går att beskriva och det kanske är därför artikelförfattarna avhåller sig från det.

För lärare i Sverige idag har ett av de tuffaste jobb som finns.

Kanske det tuffaste.

Jag vet genom vänner som diskuterar läraryrket med mig ibland, att de har bilden av skolan som den var när vi såg barnen i Bullerbyn. Jag överdriver, visst. Men det finns ett korn av sanning i det.

Och det som socialdemokraterna har rätt i, är lärarens roll. Precis som under Bullerbytiden. Lärarens roll är central för barnet men skolans utveckling är även beroende av ledarskapet d.v.s. rektors roll. Det kanske är en ännu viktigare sak att diskutera och fundera över.

Utan en bra pedagogisk ledare sker ingen utveckling som är permanent. Du kan ha öar men kan inte få en kontinent. Och där är samverkan mellan lärare och rektor oerhört viktigt.

För att klara Sveriges tuffaste jobb, måste lärare var bra positiva uppmuntrande ledare i klassrummet och i sin tur mötas av detsamma från rektor. Idag är det inte alltid så, eftersom rektor fastnar i formalia, ekonomi och möten och då inte alltid kan lägga en kurs för verksamheten.

Det som borde vara en självklarhet.

Och då menar jag inte fokus på lärares arbetstid utan faktiskt till det innehåll som inte artikelförfattare lyckas beskriva. Det komplexa. Det som innehåller undervisning, samtal, hundratals möten under en dag, planering, rättning, konfliktlösning, lite mer undervisning, föräldrarsamtal, enskilt samtal med elev, en kort rast, lunch i en stimmig matsal, skratt, gråt, ännu en konflikt, svara på mejl, fylla i närvaro, fem minuter med en kollega och till slut någonstans ett slut på dagen – där du har ytterligare några samtal till föräldrar och kanske lite rättning.

Kursen för allt detta är ledarskapets roll, så att det skapas en bra miljö för utveckling av Sveriges viktigaste resurs – barnen. Men då måste även lärare få sin utveckling, för att klara det.

Det är tur att lärare älskar sitt jobb, Sveriges tuffaste.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on mars 31, 2010 by in Funderingar and tagged , , , , , , , .
%d bloggare gillar detta: