Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

” Humanism ” som skapar utanförskap

Upprördheten över hur skola och kyrka agerat är stor.

Och med all rätt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/skolministern-det-handlar-om-vuxenansvar-1.1067904

http://www.dn.se/nyheter/sverige/prast-utreds-efter-uttalanden-om-valdtaktsman-1.1067834

Bägge faller in i ett gammalt system, det som vi pratat om i många år och som vi bl.a. kunnat se på kulturens debattsidor. Det manliga patriarkatets rätt.

I det här fallet en ung pojkes rätt.

Det känns inte rätt att diskutera honom eller henne så här – men däremot kan jag uppröras över de mekanismer som på ett vis frikänner pojkar från ett moraliskt ansvar. Jag såg en kommentar om att det här är mer vanligt än vad man tror.

Och vi behöver inte gå så långt som till våldtäkt.

Vi har ett system som tillåter mer än vad vi tror, både i den yngre världen och vuxna. För det är ofta så att den som känner sig kränkt inte vill göra en ” sak ” av det och genom det skapas en konsensus.

Hur kommer vi runt det?

Jag vet faktiskt inte. Men det handlar ytterst om attityder och värderingar. Om respekten för en annan människa. Men det är kanske mer på ett yttre plan. På ett djupare plan finns någonting annat som jag funderat över och som kommer nära ordet makt.

Jag kan inte hitta rätt ord för det men det är den där tanken om min självsvådliga rätt och som accepterats genom årtusenden. I min styrka finns en rätt att ha rätt och det är så fel. Vi skulle säkert i många fall kunna peka på hemmet, skolan, omgivning – och säkert hitta massor med detaljer som gett rätten till.

Men ytterst handlar det om någonting som liknar makt, maktfullkomlighet.

Ungefär som den despotiske kungen som härskar genom Gud.

Och så länge vi accepterar, oavsett humanistiska glasögon, ger vi en konsensus till liknande handlingar. Och då tror jag det kan bli så här. Det kan bli helt fel och istället blir humanism en del av utanförskap.

Humanism handlar lika mycket om att ta ståndpunkt och inte bara ha förståelse. Det handlar om att klart och tydligt ta ståndpunkt för vad som är accepterat och hur jag som samhällsmedborgare vill leva i förhållande till den jag möter.

Och samtidigt får vi inte heller förenkla och stena någon.

2 comments on “” Humanism ” som skapar utanförskap

  1. michaeleriksson
    mars 28, 2010

    Hur går du från ett ansvarslöst beteende av skola/kyrka till att det skulle handla om ”manligt patriarkat”? Detta steg är som besynnerligare då just DN har för vana att hacka på män och hålla kvinnor skadeslösa, och då en stor del av trakasserierna stammat från—pojkens mor.

    • tioockendroppe
      mars 28, 2010

      Hej!
      Det jag menar är att i skolans värld har vi ofta pratat om att pojkar tar plats gentemot tjejer. Killar kan lättare ha en konsensus i att vara grabbiga och gränser flyttas gentemot vad som är ok eller tillåtet – tex mot tjejer. Och då skapas ett klimat som ” skyddar ” killar från att göra fel. Där måste varje skola och även enskild lärare reagera – som medmänniska och förebild.
      PS: Har varit in på din blogg, intressant läsning.
      R

Kommentera

