Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Du blir människa i mötet med andra människor

Rätten till liv eller rätten till död?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/als-sjuk-tog-sitt-liv_4468989.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jag-vill-inte-vara-med-langre_4462637.svd

Det här är nog en av mest etiskt svåra frågorna som finns. Det är kopplat till den religiösa föreställningen att Gud bestämmer över liv och död och det är även kopplat till att läkare ska rädda liv och inte ta detsamma. Människan ska inte leka Gud och ha det ansvaret i sin hand säger vissa. Det är en föreställning som sitter djupt rotad hos oss och som ställs mot önskan om att faktiskt inte leva längre hos vissa.

För mig handlar det om rätten till liv – ett liv som är fyllt av värde.

Jag har hela mitt liv levt i skuggan av en sjukdom för en i min familj.

Och tanken har funnits – vad är ett liv av värde?

Det är någonting som är svårt att definiera för någon annan än den enskilda.

Därför har jag svårt för ordet dödshjälp, när det egentligen handlar om livskvalité. Livet är någonting som kan ge dig väldigt mycket om dina sinnen fungerar och du kan känna dig delaktig.

Det finns en filosof som säger att du blir människa i mötet med andra människor.

Och där någonstans tror jag livskraften finns och samtidigt, det är där den dör om du inte orkar möta andra människor.

För kan du inte känna att du faktiskt kan vara del av ett samtal, ett möte – det som faktiskt kan beröra ditt inre – då tror jag någonstans att livskraften till slut tynar bort. Du måste känna att du är delaktig i världen som faktiskt rör sig runt dig.

Annars kan Du känna att du blir en belastning för dig själv eller andra.

Jag tror det är viktigt att diskutera mer om livet istället för döden och att vi även försöker definiera det som gör oss till människor. Men det här är även någonting som enbart var och en kan göra i möten med andra.

Och jag tror att var och en måste få bestämma över sitt liv – om jag vill leva det eller inte.

Det finns faktiskt ingen annan som kan avgöra min livskvalité än jag själv. Sedan ska det självklart vara så att om eutanasi ska vara en del av vår livskvalité, måste även de som står för den hjälpen tro på livets förmåga och dess livskvalité.

För mig handlar det om mitt val och det har ingenting med Gud eller läkares val, det kan enbart vara mitt val – om jag inte ser att livet är tillräckligt.


One comment on “Du blir människa i mötet med andra människor

  1. kajakrille
    mars 24, 2010

    Oerhört svår fråga!

Kommentera

