Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Ett mänskligt ansikte, igen

Obama fick igenom sin sjukförsäkringsreform.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/obamas-sjukforsakring-vann-1.1065104

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/perspektiv-vadreformen-i-usa-evig-fraga-kan-na-en-losning_4457061.svd

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1925919/ja-till-ny-vardreform-i-usa

Och USA får ett lite mer mänskligt ansikte. Det enda land i västvärlden som inte haft en liknande försäkring.

Jag hörde om några jag känner som flyttat till Brasilien. Hon väntar barn och har diabetes. Det innebär att hon måste betala 40 000 kr för sprutor hon behöver för att vara någorlunda säker under graviditeten.

Ibland glömmer vi hur bra det är med en sjukförsäkring, som vi själva har och som nu ännu fler får i USA.

Men så kan jag undra när man vill förändra den vi har i Sverige och det har varit het debatt runt det. Det klart det finns krafter som vill att vi ska ha mer privata försäkringar än att staten ska ta hand om just det här i Sverige.

Som jag skrev i förra inlägget om det här:

Men det finns ju motkrafter som har en annan åsikt. Dessa har regerat USA bra längre, även under Clintons tid. Han hade inte möjligheten att få med sig Senaten, som Obama och fick slåss mot alla dessa tankesmedjor, som ser världen på ett annat vis än oss trygghetsnarkomaner i Sverige.

I Sverige ska vi vara glada att vi har ett försäkringsskydd. Sedan att det inte riktigt håller och att människor faller igenom, är fruktansvärt. Där behövs en översyn av regler och skapas Lex Försäkringskassan, där det mänskliga behovet måste gå före regelverket. Det klart det finns krafter som säkert vill ha mer privata försäkringar i Sverige men det är samtidigt att slå ut de svagaste.

Vi har under de senaste tjugo åren sett en försämring för dessa, oavsett regering och det hänger ihop med avregleringar – tankar utifrån Ayn Rand och Milton Friedman. Det går även ” mode ” inom politiken, att följa med strömmen.

Obama kan idag vara nöjd, både för egen del och för de människor som kommer att få en lite större trygghet.

2 comments on “Ett mänskligt ansikte, igen

  1. Dan
    mars 22, 2010

    Mina sprutor mot psoriasis artrit kostar 5500 per styck. Jag ska ta varannan vecka. Även om inte jag kan ta varje vecka (får inte ta då jag har en infektion i kroppen) så blir det ungefär 26x 5500:- dvs. 143 000 på ett år om jag kan ta varje vecka. Jag kommer troligen att behöva ta sprutorna resten av mitt liv (det kan iofs komma nya mediciner som är billigare och lika bra/bättre). Jag betalar 1800 om året med högkostnadsskydd. På 10 år har jag fått skatteåterbäring med 1,4 miljoner. På 25 år (som troligen är min kvarvarande arbetsverksamma tid) är jag upp i summor över 4 miljoner.

    Utan sprutorna skulle jag vara oförmögen att arbeta på grund av värk i varenda led. Räknar man samhällsekonomiskt på det går det med siffror inte ihop (jag får dock hoppas att jag som lärare ger avkastning på annat vis än bara i skatter och avgifter).

    Hur skulle min situation se ut i USA (eller vilket annat land som helst) funderar jag ofta på. Det behöver jag inte göra numera men jag är oerhört glad jag bor i Sverige varje gång jag tänker på det. Hur skulle det ha se ut med mer privata försäkringar där försäkringsbolagen kan styra delar av behandlingen? Skulle jag vara värd 4 miljoner i deras ögon eller skulle det vara värt för dem att processa mot min behandling, eller anställa någon som nagelfar min försäkringsansökan?

    =/

    • tioockendroppe
      mars 22, 2010

      Vilket bra inlägg. I ett modernt samhälle med bra ekonomi bör vi kunna ge medborgare möjlighet till bra sjukvård, alt. förebyggande behandling. Det är en självklarhet som när du visar upp för mig är det goda av ett samhälle som ändå ger möjligheter till ett bra liv. Ett produktivt liv handlar inte enbart om det som DU tillhandahåller, utan det handlar också om i ditt fall alla möten där du kan göra förändringar. Om du ” räddar ” ett barn från att halka snett har du sparat en kostnad för stat och kommun på ca över 10 milj kr.

Kommentera

